Årsrapport 2023 – leverer betydelige verdier til samfunnet

Årsrapport 2023 – leverer betydelige verdier til samfunnet

Akershus Energi leverer i 2023 et årsresultat på 241 millioner kroner etter skatt. Selskapet bidro med nær 1,5 milliarder kroner til samfunnet i 2023, i form av skatter og avgifter, utbytte til fylkeskommunen, konsesjonskraft og eiendomsskatt til kommuner.

- Det er meningsfullt å se at verdiene vi skaper kommer vår eier og samfunnet til gode. Samtidig har året vi legger bak oss vært preget av uforutsigbarhet. Vi har sett volatile energipriser, ekstremvær og betydelige endringer i rammevilkår for selskaper som jobber med fornybar energi, sier konsernsjef Eskil Lunde Jensen. – Ustabilt vær får vi gjort lite med, men å ha stabile rammebetingelser er helt nødvendig for vår langsiktige investeringshorisont som støtter klimamål og skal bidra til mer fornybar kraft til lokalsamfunnet.

I årsrapporten for 2023 synliggjøres den verdiskapingen Akershus Energi leverer totalt, når det som ikke faller inn under ordinære skatter og avgifter blir medregnet. Det kan nevnes 35 millioner i kompensasjon til fjernvarmekunder, noe som ikke blir tilbakeført fra staten slik det gjelder for strømkompensasjon. Utbytte til Akershus fylkeskommune på 245 millioner, og skatter og avgifter til vertskommuner på 58 millioner samt konsesjonskraft til kommuner til en verdi av 56 millioner. Totalt viser oversikten over verdiskaping et bidrag til samfunnet på hele 1 455 millioner kroner i 2023. Dette tilsvarer 60% av konsernets totale omsetning. (s. 11)

Resultater fra virksomheten

Konsernregnskapet til Akershus Energi er avlagt etter internasjonale regnskapsprinsipper (IFRS) og viser et resultat etter skatt på 241 millioner kroner mot 244 millioner kroner i samme periode i 2022.

Konsernet hadde en EBITDA på 1 471 millioner kroner som er 1 133 millioner kroner lavere enn året før. Reduksjonen i EBITDA kommer i hovedsak som følge av lavere oppnådde kraftpriser.

Netto gjeld er negativ med 145 millioner kroner, en økning på 1 361 millioner kroner fra 31.12.2022. Tilgjengelig likviditet er redusert med 1 869 millioner kroner i samme periode til 2 593 millioner kroner. Konsernet har pr. 31.12.2023 en soliditet på 41,5 prosent.

Resultatet for 2023 er preget av høy produksjon, kombinert med stor variasjon i kraftprisene og effekt av skatteinnskjerpelser innført i 2022 for vannkraft og innføringen av grunnrenteskatt på vindkraft i 2024. Kraftprisene i 2023 varierte mye, og gir en god indikasjon på hvilke svingninger vi kan forvente i framtiden med økende grad av fornybar kraft i produksjonsmiksen.

Økt fornybar energiproduksjon

Selskapet produserte totalt 3062 GWh i 2023. Produksjon fra vannkraft ble 2692 GWh og fra fjernvarme 263 GWh, mot henholdsvis 2274 og 227 GWh i 2022. Dette er en 18 prosent økning i produksjon fra vannkraft sammenlignet med 2022, som i stor grad skyldes mye nedbør.

Produksjon fra vindkraft ble 107 GWh i 2023. I midten av 2023 ble det avdekket kvalitetsproblematikk knyttet til flere av turbinene i Odal Vindkraftverk, som har ført til vesentlige driftsforstyrrelser andre halvår og dermed påvirket produksjonen.

HMS og mennesker

Helse, miljø og sikkerhet har høyeste prioritet i alle deler av virksomheten. Det har ikke vært noen personskader i 2023. Sykefraværet var på 1,4 prosent korttid og 4,4 prosent langtid, totalt 5,8 prosent. Tilsvarende for samme periode 2022 var 2,7 prosent korttid og 2,7 prosent langtid, totalt 5,4 prosent.

Antall ansatte i Akershus Energi økte til 90 personer i 2023 mot 85 i 2022. Selskapet er i vekst og rekrutterer videre innen flere fagfelt i 2024. Kvinneandelen er omtrent som i fjor, på 31 mot 29 prosent, men andelen i ledelsen har økt til 57 prosent.

Mer energi. Mer framtid. Mer tilbake – ny visjon og strategi mot 2035

Konsernet lanserte i oktober ny langsiktig strategi fram mot 2035 med betydelige vekstmål og et ambisiøst mål for å ivareta natur og miljø. Vekstmålet inkluderer bidrag til realisering av 3 TWh ny fornybar produksjon, gjennom både oppgradering av eksisterende vannkraft og vekst i fjernvarmenettene, men spesielt innenfor landbasert vind og sol på tak og bakke. Samtidig satser konsernet på lokale energi- og fleksibilitetsløsninger for å bidra til økt næringsutvikling og etablering av grønn industri på Østlandet. Konsernet har satt seg som mål å bli klima- og naturpositive. Dette innebærer at selskapet ikke bare skal hensynta naturen ved utbygging av ny kraftproduksjon, men aktivt bidra til at naturen går i pluss og redusere klimaskadelige utslipp. Slik skal vi bidra til at det blir; Mer Energi. Mer Framtid. Mer tilbake.

Årsrapporten er tilgjengelig på konsernets hjemmesider: akershusenergi.no

Akershus Energi har produsert fornybar energi i over hundre år, og er i dag et moderne konsern som satser bredt innen vannkraft, vindkraft, fjernvarme, solkraft og hydrogen.

Konsernet har ca. 90 ansatte og eies av Viken fylkeskommune. Hovedkontoret er i Lillestrøm.

Ina Engh Franzén

Pressekontakt Markeds- og kommunikasjonssjef 41 43 48 49