Olje- og energiminister Terje Aasland åpnet Odal Vindkraftverk 20. juni

Olje- og energiminister Terje Aasland åpnet Odal Vindkraftverk 20. juni

Turbinene i Nord-Odal har allerede snurret noen måneder, men tirsdag 20. juni var det endelig klart for den offisielle åpningen av Odal Vindkraftverk.

En begeistret statsråd

– Jeg er begeistret, jeg er imponert, og jeg er betatt av arbeidet dere har gjort. Dette er verdifull inspirasjon for vår framtid, og det er flott å være med på, sa Terje Aasland i sin tale som offisielt åpnet Odal Vindkraftverk. – Og det er spesielt betydningsfullt for meg som olje- og energiminister å få åpne Odal Vindkraftverk sammen med dere i dag. Grunnen til det er ganske enkel: samfunnet vårt kommer til å trenge mer elektrisk kraft i årene som kommer. Dere er viktige bidragsytere til den omstillingen, sa statsråden.

Omvisning i vindkraftverket

Nær hundre gjester fikk være med på en liten rundtur for å ta turbinene nærmere i ettersyn. Aasland klippet snoren inn til turbin 13, og fikk æren av å trykke på knappen som startet turbinen. Til tross for lite vind denne dagen, begynte den sakte å snurre. Gjestene kunne skue ut over både turbiner og flott landskap.

Gjester fra nær og fjern

Omvisningen i vindkraftverket ble etterfulgt av en samling på Milepelen Vertshus, hvor det ble servert lokal mat og lokal underholdning. De mange gjestene representerte leverandører, kommuner, grunneiere, myndigheter og de tre eierne; Akershus Energi, Cloudberry og KLP.

Starten på Akershus Energis vindkraftsatsing

Også for konsernsjef i Akershus Energi, Eskil Lunde Jensen, var dette en spesiell dag, og i sin tale sa han blant annet:
– Dette er en stor dag for oss i Akershus Energi, og alle som har medvirket til at vi fikk dette til. Dette ble også starten på en ny retning for Akershus Energi, og vår langsiktige satsning på vindkraft. Vi i Akershus Energi ønsker å utvikle mer innlands vindkraft i Norge. Vi ønsker å bruke vår erfaring og kompetanse fra prosjektet her i Nord-Odal inn i nye prosjekter i Norge. Samarbeid og vår tilstedeværelse lokalt kommer til å være helt avgjørende for å få det til, avsluttet han.

Konsernet har ca. 90 ansatte og eies av Viken fylkeskommune. Hovedkontoret er i Lillestrøm.

Tove Syndrol Johansen

Kommunikasjonsrådgiver 47 02 67 09