Independence Gear AS møtte koronakrisen med å utvikle nytt smittevernsutstyr i rekordfart!

Til vanlig er Independence Gear en oppstartsbedrift som jobber med å utvikle hjelpemidler til personer med funksjonsnedsettelse, og til vanlig er kunden den offentlige sektoren, representert av NAV. Men hva gjør man som en oppstart når situasjonen ikke er som vanlig og kunden plutselig får et helt annet fokus over natta? Da tenker man nytt. Like før koronakrisen rammet landet for fullt, var selskapet på jakt etter kapital for å kunne sette sine nye produkter i produksjon. I en situasjon der både kundene og investorene ble mer utilgjengelige over natta, ble det helt avgjørende å se nye veier for å sikre fremtidig drift. Heldigvis har teamet tett kontakt med sykehus og plukket raskt opp at det ville bli et økende behov for smittevernsutstyr i perioden fremover. I løpet av bare en måned utviklet de et visir som de nå har solgt 150.000 stykker av.

Teamet i Independence Gear har god forståelse for helsevesenet og flere er ingeniører som kan designe og utvikle nye løsninger. Independence Gear er vant til å jobbe ut fra brukerens konkrete behov, samt å utvikle løsninger raskt. Dette kom godt med da de bestemte seg for å bidra i kampen mot Covid-19. Sammen med industridesigner Bjørn Bye, ble det utviklet en rask og enkel måte å produsere smittevernsutstyr for helsepersonell på. 07 Medias trykkeri ble brukt for å trykke opp vernevisirer i stort antall. 24. April kom bestillingen på 150 000 visirer fra Sykehusinnkjøp. Huggy ble valgt ut som 1 av 4 design blant 18 tilbydere. Å utvikle et design som lett lar seg masseprodusere på et lokalt trykkeri, gjør det mulig å få personlig smittevernsutstyr dit det trengs raskt. Med hjelp fra Innovasjon Norges kontor i USA, er Independence Gear nå i dialog med et par trykkerier der. De er også i dialog med New York City sitt Covid-19 kontaktpunkt for alt som har å gjøre med organisering av smittevernsutstyr. De er interessert både i produsenter og leverandører. Teamet ser her muligheten for å produsere i Norge og eksportere til USA, eller selge designet så det kan produseres lokalt.

Independence Gear har nå en kampanje gående på Folkeinvest.no der hvem som helst kan bli medeier i selskapet.

• Entreprenørskap

• device