Sivaprisen 2020 til Arctic Nutrition AS

Næringsminister Iselin Nybø overrakte i dag SIVA-prisen til bioteknologiselskapet Arctic Nutrition med base i Ørsta. Prisen på 250 000 kroner vil selskapet dedikere til forskning på normalisering av hjerneutvikling hos barn som fødes alt for tidlig. Siva (Selskapet for Industrivekst) har de siste fem årene delt ut Sivaprisen for å løfte fram selskaper som har stor innovasjonsevne, gode resultater og vilje og ambisjoner om vekst og verdiskaping. Hvert år nomineres bedrifter som utvikler innovative produkter, tjenester, produksjonsmetoder, prosesser og løsninger som bidrar til grønn omstilling. I år var 26 bedrifter nominert, og fagjuryen valgte Arctic Nutrition som vinner.

Skal lage medisin mot psoriasis av silderognolje

Arctic Nutrition har utviklet en variant av silderognolje med høyt innhold av marine fosfolipider som er undersøkt i en klinisk studie på Haukeland Universitetssykehus. Pasienter med mild til moderat psoriasis fikk redusert sykdomsaktivitet av silderognoljekapslene. Studien ble publisert i Acta Dermato-Venereologica denne uken.

Ole Arne Eiksund, administrerende direktør i Arctic Nutrition er glad både for de positive studieresultatene og for SIVA-prisen: -Resultatene fra psoriasis-studien i Bergen gjør at vi har bestemt oss for å gjennomføre utvikling av et nytt legemiddel, og vi planlegger å bygge fabrikk i Ørsta for å kontrollere mest mulig av verdikjeden. SIVA-prisen er en stor stimulans i denne forbindelse. Vi har også god støtte fra Innovasjon Norge til legemiddelutviklingen.

Vi trenger ny helseindustri

Karita Bekkemellem, administrerende direktør i Legemiddelindustrien har denne kommentaren om mottakeren av SIVA-prisen: -Arctic Nutririon er et flott eksempel på hva som er mulig når noen tør å satse. Silderogn er en unik råvare fra havet som kommer fra bærekraftig fiskeri og kan foredles til legemiddel til nytte for millioner av mennesker globalt. Helseindustri som Arctic Nutririon kan gi oss nye kompetansearbeidsplasser, bidra til bedre helse og samtidig gi Norge eksportinntekter. Jeg er glad for at SIVA har løftet fram selskapet ved å gi dem SIVA-prisen 2020 – det er nettopp slik industri Norge trenger i årene som kommer.

Klinisk utprøvingsprogram

Legemiddelutvikling er kostbart og tidkrevende. Arctic Nutrition er i gang med prosessutvikling for silderognolje med legemiddelkvalitetsstandard. Neste trinn er klinisk studie med ulike doser av silderognolje for å finne optimal dose, og så skal det gjøres en større klinisk studie for endelig å dokumentere effekten. -Vi har planen klar, sier Eiksund.

Kontaktperson:

Ole Arne Eiksund, Administrerende direktør tlf 908 43 944

• Entreprenørskap

• innovasjon
  • bioteknologiselskaper
  • norsk
  • siva
  • drugs

Non-profitt Inkubatoren Aleap er Norges største innovasjons og oppstarts miljø for gründere innen helse.Vårt mål er å forandre verden gjennom innovasjon, ved å utvikle et økosystem for oppstartsbedrifter innen helse, som gir ambisiøse entreprenører muligheten til å skape nye produkter og selskaper, bedre og raskere.

Vi gjør dette ved å tilby et bredt utvalg med viktig kunnskap og ekspertise, fleksibel infrastruktur og et internasjonalt forretningsnettverk. Vi mener at entreprenørskap og suksessfulle oppstartsselskap vil ha fordeler av å samarbeide i et tverrfaglig miljø hvor det å dele kunnskap er fundamentalt.