Vinn-vinn for alle med ny digital løsning i øyemedisin

Eyecheck System (ECS) brukes av optikeren for å finne årsaken til uavklarte tilstander hos øyepasienter etter optikerundersøkelser i butikk. Det er et kommunikasjons-, rådgivnings- og diagnoseverktøy. Øyelegen vurderer tilsendte digitale data og gir rask respons på oppfølging videre.

– I over halvparten av tilfellene er det ikke nødvendig med konsultasjon hos øyelege.

De fleste optikere har i dag både utstyr og kompetanse til å vurdere pasienten og gjennom ECS avklarer vi om pasienten trenger henvisning til spesialisthelsetjenesten, sier Beckröge.

Mange fordeler Beckröge har mange år bak seg som øyelege og har erfart hvordan ventetiden for øyepasienter har økt.

– Med ECS siler vi ut de som trenger spesialistoppfølging. De som trenger det, kommer raskere til øyelege enn før og får behandling. De som ikke er i denne kategorien, følges opp videre av optikeren sin. Optikeren får et større helhetlig ansvar for pasientens øyehelse, øyelegen får en mer effektiv praksis og pasienten får raskere hjelp.

Optikeren er ofte den første som møter pasienten. Beckröge mener det er en stor fordel for optikeren å ha en faglig backup som ECS på kontoret sitt. Systemet har integrerte funksjoner som forenkler arbeidet med beskrivelser og henvisninger. Pasienter i utkantstrøk kan følges opp lokalt og slipper lang reise til spesialist eller sykehus. Pasienten slipper lang ventetid og månedsvis med bekymringer. I tillegg spares samfunnet for store utgifter.

Moderne telemedisinsk løsning

ECS er utviklet med stort fokus på pasientsikkerhet og brukervennlighet. Det et

er kompatibelt med alt teknisk utstyr som optikere bruker. Plattformen er en moderne skybasert løsning som gir rask respons, trygg lagring, høy oppetid og sikker pålogging. – Verktøyet har separate web-sider for ulike roller som sikrer anonymisering, og det er krypterte forbindelser mellom alle ledd, påpeker Beckröge.

• Helse, sykepleie, legemiddel

• diagnostic