Caroline Størmer-Nilsen og Tore Kobbeltvedt, Allente

Allente velger BLCK som nytt kreativt byrå

Den nordiske TV-distributøren Allente igangsatte etter årsskiftet en prosess for å finne et kreativt byrå som skal hjelpe til med å ta selskapets merkevare til et nytt nivå. Etter en intensiv prosess med flere nordiske byråer, falt valget til slutt på BLCK Communication, et byrå i ARC-gruppen.

I fjor lanserte Allente kampanjekonseptet King of TV, som hyllet den lidenskapelige TV-seeren. King of TV har fungert godt når det gjelder viktige nøkkelpunkter som avsender-ID og merkevareoppmerksomhet. Når Allente nå har staket ut en ny strategisk retning for selskapet, med suksessfulle lanseringer av digitale tjenester som strømmetjenesten Allente Stream og Allente Streaming Hub, samt Google TV™ streaming-dongel, er det behov for å tilpasse det kreative konseptet til et mer digitalt underholdningsunivers.

«Allente har eksistert i ganske nøyaktig to år som kundemerkevare, og vi har lagt bak oss en utrolig spennende reise med å bygge merkevaren fra bunnen av. Med hjelp av kampanjekonseptet Bedre sammenog King of TV har vi lagt et skikkelig godt grunnlag når det gjelder både avsender-ID og merkevareoppmerksomhet. Nå går vi som selskap inn i en vekstfase, med nye strømme- og bredbåndsprodukter som har blitt bredt lansert i våre markeder. Da ville vi også ta en gjennomgang av våre kreative konsepter og partnerskap, for å ta riktig steg i den videre merkevarebyggingen vår», sier Caroline Størmer-Nilsen, nordisk direktør for Brand & Marketing i Allente.

Enkelt valg

Når valget etter en intensiv prosess falt på BLCK Communication, et byrå i ARC-gruppen, var det ingen tvil i Allente-teamet.

«BLCK vant våre hjerter med en gang. Vi var på jakt etter en langsiktig samarbeidspartner som skal komme inn med et herlig og variert team, og som fungerer bra sammen med de innholdsprodusentene vi har i selskapet allerede. Det var aldri noen tvil om at BLCK kan leve opp til det. De ideene og konseptet som ble presentert i prosessen utfordret oss på et sjarmerende vis, og var på et fantastisk høyt kreativt nivå, både når det gjelder det digitale, print, retail og alle andre kanaler våre målgrupper finnes i. Med over én million kunder i det nordiske markedet og ambisjonen om å bli størst på TV-opplevelsen i Norden, ser vi frem til å gi merkevaren vår enda mer kjærlighet sammen med BLCK», sier Caroline Størmer-Nilsen.

Bredt samarbeid

BLCK sin rolle blir, basert på den eksisterende strategien og det allerede velfungerende konseptet King of TV, skape kommunikasjon som driver merkevaren fremover. Samarbeidet kommer til å omfatte hele den kreative skalaen, fra TV og sosiale medier, til print, copy og digitalt. Dette skal aktivt bidra til kjennskap, økt markedsandel og merkevareverdi.

«Allente er en ny og spennende utfordrer i det konkurranseutsatte TV- og strømmemarkedet, og vi ser frem til å hjelpe de med å nå sine kommunikasjons- og selskapsmål i hele Norden. I ARC-gruppen jobber vi allerede med flere nordiske aktører i ulike bransjer, hvilket innebærer at vi har eksisterende strukturer som vi kommer til å ha stor nytte av i samarbeidet med Allente», sier BLCK sin grunnlegger og administrerende direktør, Cecilia Falk.

Tydelig prosess

For å sikre en tydelig, effektiv og bærekraftig prosess rundt det å finne et nytt kreativt byrå, hyret man inn Gunilla Bergh fra Engage Marketing til å bistå. Det viste seg å være et vellykket grep.

«Gunilla og Engage Marketing har et stort nordisk nettverk, og kunne raskt hjelpe oss med å definere våre behov og prioriteringer. Vi har fått møte utrolig spennende byråer og blitt veldig imponert av alle de kreative menneskene vi har møtt på veien. Takket være Gunilla ble prosessen både effektiv, rettferdig og givende», sier Tore Kobbeltvedt, nordisk Creative Lead i Allente.

Erfarne team

Kjerneteamet fra BLCK Communication kommer til å være basert i Sverige, men andre nordiske ressurser kommer også til å være involvert fremover. Det svenske BLCK-teamet består av:

• Mikael Kruse, kundeansvarlig prosjektleder
  • Johanna Larsson, produksjonsleder
  • Eva Borgstrøm, Art Director
  • Måns Lindhagen, Copywriter

Allentes kjerneteam består av:

• Tore Kobbeltvedt, Create Lead i Norden
  • Tone Ulvestad Hordnes, Markedssjef for Norge og Danmark
  • Sofie Olsson, Markedssjef for Sverige og Finland
  • Emma Jakobsson, Markedssjef for B2B i Norden
  • Cathrine G. Vadgaard, Head of Content Marketing i Norden.
  • Caroline Størmer- Nilsen, Direktør for Brand og Marketing i Norden.

Allente er en nordisk TV-distributør som tilbyr TV-løsninger av høy kvalitet via både satellitt og bredbånd til over en million kunder i Norge, Sverige, Danmark og Finland. Selskapet ble grunnlagt i mai 2020 etter en sammenslåing av Canal Digital og Viasat Consumer. Allente har hovedkontor i Stockholm og Oslo, administrerende direktør er Jonas Gustafsson. Selskapet eies 50/50 av Telenor Group og Viaplay Group.

Pressekontakt Kommunikasjonsdirektør +46736992665

Allente er en nordisk underholdnings-distributør som tilbyr TV- og streamingløsninger av høy kvalitet via satellitt og bredbånd til en million kunder i Norge, Sverige, Danmark og Finland. Selskapet ble grunnlagt i mai 2020 etter en sammenslåing av Canal Digital og Viasat Consumer. Allente har hovedkontor i Stockholm og Oslo, administrerende direktør er Jonas Gustafsson. Selskapet eies 50/50 av Telenor Group og Viaplay Group.

Snarøyveien 30
1331 Fornebu