Belønner miljøbevisste skiturister

Belønner miljøbevisste skiturister

Ingen annen skidestinasjon i Norden reiser du så effektivt og grønt til, som oss. Derfor får du rabatt om du velger grønn transport.

1 av 3 nordmenn lar nå miljø styre reisevalg. Det skriver NTB. Med andre ord har det aldri vært mer riktig og viktig å velge grønt.

Den siste tiden har det vært mye snakk om den nye skiflyplassen som skal sende turister mellom Trysil og Sälen. Flere har særlig latt seg provosere av at Trysil pålegger sine boende å betale 3 prosent i flyplassavgift i en tid der mange ønsker å tenke mer bærekrafig.

Og til oss kommer du nettopp bærekraftig. Både Hafjell og Kvitfjell ligger strategisk godt plassert i Gudbrandsdalen med togspor som farer forbi begge steder. Hafjell med timesavganger fra Oslo og en kort transfer fra Lillehammer. Skibuss går mellom her og der flere ganger i døgnet.

- Her kan folk komme seg helt til døra uten å løfte så mye som en bilnøkkel, sier kommersiell leder i Alpinco, Marit Lien.

Enklere for kunden

For å gjøre det enklere for gjestene kan man også benytte seg av reiseplanleggeren Entur. Her kan man taste inn avreisested, tid og dato, og slippe stress med logistikk. Enten du kommer fra Gøteborg eller Oslo.

- Formålet med Entur er å sikre felles billettering for alle togstrekninger uavhengig av hvilket selskap som kjører togene, samt å levere tjenester som gjør det enklere å planlegge og kjøpe billett til kollektivreiser på tvers av aktører i Norge, sier Hanne Nettum Breivik i Entur.

- Jeg har også fløyet mye, fordi det er billig og lett tilgjengelig. Nå tenker jeg meg mer om, og føler jeg må ha en god grunn for å reise med fly, sier Sigrid Elsrud til Bergensavisen.

I 2015 startet hun Togbloggen, en blogg om både gledene og de praktiske utfordringene ved å ta tog. I fjor merket hun at klimabevisstheten hos reiselystne nordmenn var i ferd med å våkne.
I Sverige viser tallene at en av fire svensker velger miljøvennlige alternativ.

Vil belønne miljøbevisste

Siden Hafjell ligger såpass strategisk plassert med jernbane like ved, håper de nå at flere velger tog som transport til fjells. De håper også at prosenter til togreisende skal gjøre valget enklere.

- Vi ønsker å belønne de som velger å reise miljøvennlig, sier markedssjef Veslemøy Eineteig Wedum. Viser du frem togbilletten din i billettluka får du 20% rabatt på heiskortet.

Også reiselivsbransjen har merket at forbrukerne er blitt mer opptatt av miljø. I 2017 oppga 23 prosent at miljøhensyn var styrende for deres valg av reiseprodukt og reisemål. I 2019 hadde tallet økt til 33 prosent.

- Vi ser på alle våre undersøkelser at stadig flere er opptatt av miljø og bærekraft. Å kunne tilby bærekraftige alternativer vil bli en forutsetning for å være konkurransedyktig, sier leder for Virke Reiseliv, Astrid Bergmål.

Klar oppfordring

Reisebyrået Berg-Hansen selger over to millioner flyreiser i året. De oppfordrer kundene til å velge bærekraftige alternativer.

- Til privatkunder oppfordrer vi til å heller reise på én lang tur enn mange små. Eller å forlenge jobbreisen med et privat opphold. Til bedriftskunder foreslår vi alltid et kortreist alternativ - for eksempel å legge teambuilding-turen med tog til Hafjell i stedet for fly nedover i Europa, sier administrerende direktør i Berg-Hansen, Per Arne Villadsen.

Odd Stensrud

Pressekontakt Daglig leder Hafjell og Kvitfjell/Alpinco +47 419 15 611