​God pappvin perfekt for en slunken januar-lommebok

Mange kjenner nok på følelsen av at lommeboken har blitt noen gram lettere og centimeter tynnere etter desember. Det er lett å bli revet med, og når januar står for dør ønsker man kanskje å senke pengebruken noen hakk. Heldigvis trenger ikke det å «spare» være synonymt med ikke å kunne kose seg. Du kommer for eksempel langt med en god og rimelig boksvin som passer like godt til mat som å nytes alene, og som i tillegg ikke blir tom med det første.

Pappvin treffer nordmenn midt i hjertet

Pappvin, vin på kartong, boksvin, bag-in-box, BIB eller kartongvin – kjært barn har mange navn. Vi nordmenn er glad i vin som kommer i enkel forpakning og stort volum, og dette vises tydelig i statistikken: Nesten 60 prosent av all vin omsatt i Norge er pappvin, og trenden ser ikke ut til å dale med det første.

Enkeltheten knyttet til det å kjøpe med seg en BIB på vei til hytta, til større selskaper eller stående parat for stunder med litt ekstra kos hjemme, treffer det norske folk midt i hjertet. Den blir ikke tom med det første, og prisen er overkommelig for en slunken lommebok uansett når på året det er snakk om. Det er nemlig ikke gitt at lavere priser går på bekostning av kosen!

BIB perfekt for lettere retter

Etter en måned med kraftig julemat er mange fysne på lettere retter på tallerkenen, i retning fisk og grønt. Og hvem har sagt at man ikke kan drikke rødvin til fisk? Signature Series Brunel Côtes du Rhône er den perfekte følgesvenn til solid hvit fisk servert med friskt og sunt tilbehør. Den har en vakker blårød farge med aroma av skogsbær, jordbær og krydder. Dette i kombinasjon med fisk, gir et interessant preg til retten som garantert vil gi mersmak.

Brunel Côtes du Rôhne er vinen for deg som leter etter en boksvin med høy kvalitet, som samtidig tar hensyn til lommebokens innhold. Gode druer (Grenache og Syrah for de spesielt interesserte), flinke vinmakere og lange tradisjoner på familieeiendommen i Frankrike, sørger for et imponerende sluttprodukt til en overraskende billig penge på kr 459,90.

Billig boksvin med lavt sukkerinnhold

Nå som vi er inne på det å roe ned på fet og salt mat, vil Red Rock Zin gli rett inn i matplanen på nyåret uten problem – såfremt planen er å kose seg litt også. Vinen, som er laget på druen Zinfandel modnet under den californiske solen, inneholder under 5 gram sukker per liter. Til sammenligning inneholder mange av de bestselgende Zinfandel-vinene i Norge 12 gram sukker per liter. Det er ingen hemmelighet at vinprodusenter ofte dekker over «feil» eller «svakheter» med sukker, men på grunn av det varme klimaet i California får druene en rik, fruktdreven kvalitet som ikke trenger hjelpemidler for å smake godt.

Av denne grunn er Red Rock Zin en sjarmerende vin som går godt til det meste. Den har en aroma av mode røde bær og krydder og passer perfekt til alt fra grillede retter til pasta og pizza. Rødvinen er også svært god å nytes alene, og den er på sitt aller beste lett avkjølt. Om ikke det er nok har den også en svært tiltalende prislapp på kun kr 379,90, som får lommeboken til å gi fra seg et lettelsens sukk når den skal til pers.

Kartongvin som passer til alt

Dersom du er på utkikk etter en rødvin som går til alt, er du på rett sted. Hva er vel bedre enn å spare penger på å kun kjøpe én vin, enn å måtte kjøpe ulike viner til hver eneste rett? Lommeboken vil garantert se seg enig i dette.

Faustino Temranillo er en spansk vin med preg av mørke, røde bær, tørket frukt og blomster. Den passer til grillede retter, lam, sau, ost, pasta, pizza, småvilt, fugl, storfe, svin og å drikkes alene – for å nevne noe. Går du til innkjøp av denne rødvinen, som bærer den godt overkommelige prisen på kr 434,90, er du dermed sikret i lang tid fremover, og du slipper å måtte ta turen til Vinmonopolet med det første. Særlig lurt de gangene du skal reise til hytta og vil unngå lange unødvendige turer til nærmeste sentrum når flaskevinen er tom.