NYHET! PITÚ Premium Cachaça - orginal do Brasil

Hvis Mexico har tequila, Amerika har bourbon og Russland har vodka, så er cachaça (uttales kah-shaa-sa) Brasils flytende nasjonalskatt. Mest kjent for sin rolle i Caipirinha - er cachaça et krydret, søtt og fruktig brennevin destillert fra gjæret sukkerrørsaft. Ifølge loven kan cachaça kun produseres i Brasil. PITÚ er blant de aller mest kjente variantene av det brasilianske brennevinet cachaça.

Cachaça er et brennevin som ofte sammenliknes med rom - men forskjellen er ganske stor. Cachaça og rom er begge destillert fra sukkerrør. Men de fremstilles gjennom litt forskjellige prosesser. Teknisk sett kan cachaça kun lages i Brasil av fersk sukkerrørsaft, som er gjæret og enkeltdestillert. Rum, derimot, kan lages hvor som helst, og produseres vanligvis av melasse, et kokt biprodukt av sukkerproduksjon. Også smaken oppleves annerledes. Rom har typisk en mer krydret og karamellisert smak - cachaça er fruktigere og renere i smaken!

PITÚ Cachaça har en lang og stolt historie. Det er blitt produsert i Brasil av Engarrafamento PITÚ siden 1938. Da selskapet lette etter et egnet navn, ble de raskt enige om «PITÚ». PITÚ er en ferskvannkrabbe som lever i elvene i Brasil. I den såkalte PITÚ-elven, som ligger nær destilleriet, er forekomsten av denne ferskvannkrabben svært høy og derfor fikk selskapet navnet PITÚ!

PITÚ er fremstilt av 100 prosent ren saft fra sukkerrør dyrket i Massapê i Pernambuco-provinsen nordøst i Brasil. I PITÚ brukes bare utvalgte sukkerrør av svært høy kvalitet. Saften fra disse destilleres og behandles i tråd med svært strenge tekniske standarder. De grønne sukkerrørene høstes, knuses, kuttes og moses. Blandingen blir deretter destillert. Dette brennevinet har høy alkoholprosent, noe som bidrar til å bevare den karakteristiske syrlige sukkerrørsmaken. Den fruktige og tørre smaken basert på én enkelt ingrediens bidrar til PITÚs unike kvalitet og er det perfekte utgangspunktet for en fruktig, mild caipirinha og andre tropiske cocktails.

PITÚ Premium Cachaça er nå tilgjengelig i Vinmonopolets bestillingsutvalg.

PITÚ Premium Cachaça do Brasil
Varenummer 13177601
Pris 389,90 kr
Volum 700ml