Pallplass på første mulighet for Andreas Bakkerud

Andreas Bakkeruds VM-start i Barcelona ble nesten perfekt. Tredjeplassen føltes faktisk som en seier, for etter lørdagens kjøring så det ganske mørkt ut en stund da han krasjet sin Ford Focus RSRX hardt i en betongvegg. - Det endte godt til slutt på alle måter, og jeg er veldig fornøyd med å klare pallen og tredje her i VM-åpningen, forteller Bakkerud.

En ny VM-sesong i rallycross startet denne helgen i Barcelona, og Bakkerud kjører også i år for, Hoonigan Racing Division, det fabrikkstøttede Ford-teamet til superstjernen Ken Block. Bakkerud som i 2016 ble nummer tre sammenlagt i VM har selv lagt høye forventinger på sine skuldre for årets resultater: - Drømmen er å bli verdensmester, målet er å komme på pallen, forteller Bakkerud.

Runden i Barcelona startet imidlertid ikke helt slik Bakkerud håpet. En femtetid i første omgang var godkjent på vekslende forhold, men like før andre omgang kom det et vanvittig regnvær. Utfra start og inn i første sving skled Andreas sin bil ut, og smalt inn i betongveggen med full kraft. Skadene på den helt nybygde Ford Focus RSRX rallycross bilen ble store.

– Det smalt skikkelig, og skadene på bilen ble omfattende. Jeg er ganske sikker på at dette var den heftigste smellen jeg har hatt på mine 10 sesonger i rallycross, forteller Bakkerud som selv var helt fin etter smellen. Det var imidlertid ingen tid for å henge med hodet – men heller brette opp armene og starte og jobbe.
– Teamet vi har av mekanikere og ingeniører besitter en enorm erfaring på mange områder. Før jeg la meg i går fikk jeg beskjed om at bilen var klar, og det gir jo trygghet å vite at vi har et team som kan løse selv de mest håpløse oppgaver på kort tid. En stor takk til dem!

På finale dagen gikk også det meste Bakkeruds vei, og bilen fungerte perfekt!
En tredje tid i omgang tre og seier i omgang fire sikret en god posisjon i semifinalen.
- Jeg hadde samme startposisjon i fjorårs runden her, men da gjorde jeg en feil som jeg lærte mye av. Ut fra start ble det et skikkelig gøy og tight race med Mattias Ekstrøm inn i de to første svingene, og med erfaringen i fra i fjor klarte vi andreplassen og tok oss videre til finale.

I finalen tok Bakkerud tredjeplassen fra start og med klok kjøring beholdt han tredjeplassen bak DTM stjernene Mattias Ekstrøm og Timo Scheider helt til mållinjen. – Det kjennes som en seier i dag. Gårdagens satte oss litt bakover, men vi kjempet oss tilbake og løste oppgavene på en veldig god måte, sier Bakkerud som nå ser framover til neste VM-runde i Portugal om tre uker.

- Vi tok med oss 22 viktige mesterskapspoeng herifra, og vi fikk føle at vi er med i kampen fra starten av denne sesongen. Det kjennes ut som ting virker bra for oss, men jeg tror imidlertid det vil gå enda tre-fire runder før vi ser hvor kampen i årets mesterskap vil stå – men spennende og tett det blir det garantert avslutter Bakkerud.