Disse vil du ikke møte på i sommer!

Blogginnlegg -

Disse vil du ikke møte på i sommer!

Små bitende og stikkende insekter og andre kryp kan legge en demper på glade sommerdager. Vet du hva du kan gjøre hvis du har blitt stukket? Farmasøyt Stein Erik Knapstad i Apotek 1 har følgende råd om hva du kan gjøre for å forebygge eller lindre ulike bitt og stikk.

Fjern søte lukter for å unngå veps og bier

Veps og bier er glade i parfyme og søte lukter, og tiltrekkes av sterke farger. Dersom du vil unngå å få nærkontakt med disse insektene kan det være lurt å bruke uparfymerte pleieprodukter til hår og kropp, og dekke til mat og sukkerholdig drikke når man spiser ute. Fargerike blomster med sterk duft bør plasseres andre steder enn ved oppholdssteder i hagen eller på balkongen. Det er også viktig å vaske bort iskrem og annen søt mat og drikke fra barnas munn og hender rett etter at de har spist.

Er man så uheldig å bli stukket av veps eller bie, bør brodden fjernes raskt uten å klemme på giftposen. Litt isbiter, kald vann eller husholdningseddik kan lindre svien. Noen kan reagere allergisk på et vepsestikk, man bør da raskt kontakte legevakt.

Mygg i solnedgang

Hvem har vel ikke opplevd at mang en sommerkveld har blitt ødelagt av nærgående mygg? Å bli stukket av mygg er ikke farlig når man oppholder seg i Norge, men stikket kan likevel gi svært plagsom kløe. Dette kan lindres ved å bruke kløestillende eller lokalbedøvende krem.

Ved å dekke til huden unngår man at myggen kommer til for å stikke. Kle på deg for eksempel sokker, langbukser og langermede plagg som eventuelt sprayes med myggmiddel i tillegg (ytterst på ermer og bukseben). Hudområder som ikke dekkes med klær kan smøres med myggmidler, men barn under 3 år skal ikke ha insektsmidler direkte på huden. Myggnetting hindrer myggen i å komme inn gjennom vinduer og inn i barnevognen.

Slik gjør du flåtten mindre farlig

Huden bør sjekkes for flått hver kveld når man er i områder med flått. Vær nøye med tynne hudområder som bak ørene, knehaser, i armhulen eller i skrittet. Hos barn er hode og hals mer utsatt. En dusj kan fjerne flått som ennå ikke har festet seg til huden. Husk også å sjekke klær for gjenværende flått. Risikoen for overføringen av sykdomsfremkallende bakterier er liten dersom flåtten fjernes innen 24 timer. Har man insektmiddel mot flått, sårsalve og en flåttpinsett er man godt rustet.

Det beste du kan gjøre for å forebygge flåttbitt er å bruke insektmiddel mot flått på klær og bare hudområder. Ved turer gjennom kratt og skogområder med høyt gress og strå er det lurt å bruke støvler med langbukser sprayet med insektmiddel. Du får også kjøpt flåttmidler til hund uten resept hos Apotek 1.

Ikke bare insekter som stikker

Huggorm og fjesing er to andre giftige skapninger i den norske faunaen.

Huggormen kan bite når den føler seg truet, men en tredjedel av bittene er tørrbitt, det vil si at det ikke sprøytes gift inn i huden.Ved vandring i skog og mark kan det være lurt å ha på skikkelig skotøy og langbukse. Man skal aldri plukke opp en orm, men la den være i fred og gå utenom. Ved å trampe i bakken eller gå tungt i marka kan du unngå at ormen kommer i veien for deg.

Blir man bitt, er det viktig å holde seg i ro. Barn som er bitt bør om mulig bæres. Bittstedet skal holdes mest mulig i fred. Ikke klem, skjær eller sug i bittet da dette kan øke spredningen av giften i kroppen. Ring 113 dersom den som er bitt er i risikogruppen for alvorlig sykdom ved huggormbitt.

Fjesing er en fisk med giftige pigger som gir sterke smerter om de går gjennom huden. Fisken ligge ofte begravd i sanden på grunt vann og er lett å tråkke på. Etter et stikk bør kroppsdelen senkes i så varmt vann som man kan tåle uten å brenne seg (40-45 grader). Behandlingen fortsettes til smertene gir seg, eller i inntil cirka 90 minutter. Etter dette bør eventuelle piggrester fjernes og såret renses godt.

Vår kunnskap - din trygghet

Apotek 1 er landets største apotekkjede. Vi har i dag over 460 apotek spredt over hele landet og er også Norges største nettapotek.
Kjernen for vår virksomhet er kompetanse og kvalitet. Vår ambisjon er å leve opp til vårt slagord ”Vår kunnskap- din trygghet”, i alle våre kundemøter. Apotek 1 sine kunnskapsrike medarbeidere skal gjennom sin rådgivning og oppfølging skape bedre helse og økt velvære for våre kunder.

Våre verdier er at vi skal være pålitelige og engasjerte medarbeidere, som viser respekt og diskresjon i vårt arbeid. Vi i Apotek 1 ønsker å være en viktig faktor i helsetjenesten. Hos oss skal kundene få inspirasjon og bli motivert til å ta vare på egen helse. Vi skal være blide, imøtekommende og gi god service.

Apotek 1
Skårersletta 55