Apotek er lett tilgjengelig for folk flest, de har lange åpningstider og er alltid bemannet med helsepersonell. Apotekene kan enkelt mobiliseres til å sette mange hundre tusen covid-19-vaksiner.

15 kommuner i Troms og Finnmark får tilbud om vaksinehjelp fra apotek

Flere enn 900 apotek over hele landet er klare til å bidra med covid-19-vaksinering. Helsepersonell i apotekene kan sørge for at vaksineringen går raskere.

I ukene fremover vil tilgangen til vaksinene øke betraktelig. I løpet av vinteren og våren skal trolig et par millioner nordmenn ta covid-19-vaksine, og den skal settes i to omganger.

– Når vi får bedre tilgang til vaksiner, med flere ulike typer vaksiner, vil kapasiteten i mange kommuner bli utfordret. Det kan bli en ekstra krevende situasjon hvis vaksineringen skal skje samtidig med et større smitteutbrudd med stort behov for testing og smitteoppfølging, mener Hanne Andresen, fagdirektør i Apotekforeningen.

Inntrykket er at de fleste kommunene takler den første fasen av vaksineringen godt. Foreløpig er antallet vaksiner begrenset, og de fleste skal settes i institusjoner. Bildet av hvordan kommunene vil gjennomføre massevaksineringen som kommer senere, er mer uklart.

4 000 vaksinatører i 220 kommuner

– Kommunene legger planene sine nå. Det er store forskjeller på små kommuner og store kommuner, grisgrendte kommuner og bykommuner. Nå har apotekbransjen sendt brev til de 220 kommunene der apotek i høst bidro i influensavaksineringen. I disse kommunene står til sammen 4 000 helsepersonell klare i apotekene til å bidra med vaksinering mot covid-19, forteller Andresen.

I høst ble det satt 100 000 influensavaksiner i apotekene. Dette er en erfaring fagdirektøren mener kommunene kan dra nytte av når flere millioner nordmenn fremover skal vaksineres.

– Apotek er lett tilgjengelig for folk flest, de har lange åpningstider og er alltid bemannet med helsepersonell. Apotekene kan enkelt mobiliseres til å sette mange hundre tusen vaksiner.

Sender informasjon til kommunene

Apotekforeningen har på vegne av alle de mer enn 900 vaksine-apotekene sendt en henvendelse til kommuneledelse i 220 kommuner, deriblant 15 kommuner i Troms og Finnmark (se egen liste). I disse kommunene har helsepersonell i apotek allerede gjennomført nødvendig opplæring for å bli vaksinatører, og er klare til innsats. Omtrent 90 prosent av befolkningen i Norge er bosatt i de aktuelle kommunene.

– Nå håper vi flere kommuner får øynene opp for den muligheten som ligger i å bruke apotek som vaksinasjonssted. Det er i alles interesse at vaksineringen blir gjennomført så raskt og effektivt som mulig. Som en del av den lokale helsetjenesten vil apotekene gjerne bidra til at dette skjer, avslutter Hanne Andresen.