Hittil i år har 210 000 nordmenn gått til apoteket for å få satt influensavaksinen. Det betyr at nesten 20 prosent av all vaksinering har skjedd i apotekene i høst. Man trenger ikke resept fra lege for å få vaksinen i apotek.

Fortsatt tid til å ta influensavaksinen

Det er mange i risikogruppene som ennå ikke har tatt sesongens influensavaksine. Men det er fortsatt mulig å få vaksinen i de fleste apotek over hele landet.

Begynnelsen av sesongens influensautbrudd er antakelig nær forestående. Dette betyr trolig at vi kommer til å ha betydelig influensaaktivitet i løpet av desember, og det er godt mulig at vinterens hovedtopp inntreffer sent i desember eller tidlig i januar, skriver FHI i sin ukesrapport 7. desember.

Rapporten viser også at bare 6 av 10 i aldersgruppen over 65 år, som er anbefalt å ta influensavaksine, har tatt vaksinen. Blant voksne 18-64 år gamle i risikogruppene, er dekningen bare 31 prosent. Det er uheldig og indikerer at vi heller ikke i år vil oppnå ønsket vaksinasjonsdekning på 75% i risikogruppene.

– Det er fortsatt ikke for sent å vaksinere seg. De fleste apotekene setter influensavaksiner også i desember. De som tar vaksinen nå, rekker å få god effekt før jul og nyttår, sier Hanne Andresen, fagdirektør i Apotekforeningen. Men nå bør man ikke vente veldig mye lenger, legger hun til.

Enkelt å vaksineres i apotek

– Tallene viser at befolkningen verdsetter vaksinasjonstilbudet i apotekene høyt, og opplever det enkelt å kunne få ordnet alt på ett sted, forteller Andresen. Vi får veldig gode tilbakemeldinger fra de som velger vaksinasjon i apotekene.

Flest i Vestland, Rogaland øker

Sett i forhold til folketall, er det flest som har vaksinert seg i apotek i Vestland fylke. Deretter følger Rogaland og Oslo. Når man ser på antall vaksiner i absolutte tall, ser man at det er satt flest vaksiner i apotek i Viken fylke, etterfulgt av Vestland og Oslo.

Den største økningen i antall satte vaksiner fra i fjor til i år, finner vi i Rogaland.

Her er endringene fra fjorårets sesong:

Fylke

Antall vaksinasjoner hittil i 2023