LINIE Live, akevittens reise over verdenshavene.

Se verdens eldste akevitt modnes til sjøs – live, minutt for minutt.

Hvert år sender Arcus over én million liter akevitt på LINIE-reisen, en reise på fire måneder hvor ekvator krysses to ganger. Det tilsvarer ca. 1,5 millioner flasker (70cl.). Denne LINIE-reisen har holdt stand i over 200 år, men mange tror dette er en myte. For å motbevise dette, én gang for alle, kommer LINIE-reisen til å bli sendt direkte over livestream.

Følg reisen, minutt for minutt, på www.linie.com/live

Fra Trondhjem til Batavia

Det hele startet i 1805 da Katarina B. Lysholm sendte seilskuta «Trondhjems Prøve» til Batavia (Indonesia) med diverse varer. Med på ferden var også noen fat akevitt. Det viste seg å være vanskelig å få solgt akevitten, og brennevinet ble med båten tilbake til Norge. Ved ankomst i Norge ble fatene åpnet, og det viste seg at den lange sjøreisen hadde gjort akevitten enda bedre.

Man fant nemlig ut at akevitten hadde gjennomgått en modningsprosess.Bevegelsene og temperaturforandringene i skipet frigjorde nemlig aromaer både fra fatet og tilsetningene, og ga derfor en mer kompleks og avrundet smak. Reisen tok akevitten over den geografiske linjen, Ekvator, derav navnet LINIE Aquavit.

En godt bevoktet hemmelighet.

Denne oppdagelsen ble en godt bevoktet hemmelighet og værende i Lysholmfamilien. Da Jørgen B. Lysholm satte i gang med brennevinsproduksjon i 1821 sto fatmodning og LINIE-reisen sentralt, noe den gjør den dag i dag.

I dag er LINIE Aquavit Nordens eldste akevittmerke, og det er til enhver tid et tusentalls gamle sherryfat, fylt med førsteklasses akevitt, på seilas rundt jorden.

LINIE live – reiseruten

Den 14. november 2018, etter å ha blitt transportert fra Oslo, reiste LINIE Aquavit fra Bremerhaven, Tyskland på sin fire måneders sjøreise rundt om i verden. Skipet vil besøke 11 land og 22 destinasjoner, inkludert England, USA, New Zealand, Australia, Singapore, Kina, Japan og Panamakanalen. LINIE vil krysse Atlanterhavet og Stillehavet samt ekvator to ganger.

Den foredlede frakten

Wilh. Wilhelmsen, nå Wallenius Wilhelmsen, har siden 1927 hatt enerett på – og gjennomført disse transportene for Vinmonopolet og senere Arcus. Rederiets første tur gikk 1. august 1927 til Australia og tilbake 12. februar 1928 med linjeskipet Tungs-hav fra Fredrikstad.

Liniefarten står fortsatt sentralt i bedriften og alle båtene til Wallenius Wilhelmsen er bygget slik at de kan frakte «livets vann» over verdenshavene.

- Våre båter er spesialtilpasset biler og rullende maskiner og utstyr (Ro-Ro). Vi har imidlertid bygget dekkene våre til å kunne frakte containere med tanke på blant annet LINIE Aquavit. I et historisk perspektiv er dette et viktig produkt for oss. Det er også spennende å jobbe med fordi det er så ulikt alt annet vi transporterer,» sier Michael Hynekamp, COO i Wallenius Wilhelmsen Ocean.

Fartøyet fra Wallenius Wilhelmsen som nå skal frakte akevitten over verdenshavene –live, heter Tamesis. Skipet er lastet med seks LINIE beholdere fulle av LINIE Aquavit. Dette tilsvarer 100.000 flasker. Denne akevitten vil komme i salg på Vinmonopolet til neste år, som en «Limited Edition».

Tags

Relatert materiale

Arcus er et ledende nordisk merkevareselskap innen vin og brennevin.

Selskapets røtter strekker seg tilbake til tidlig 1800-tallet. Da ble akevitt for første gang fraktet i fat over verdenshavene, og man erfarte at dette ga akevitten bedre smak. Det var utgangspunktet for dagens LINIE-akevitt, som er et av Arcus' mest kjente brennevinsmerker.

Arcus-Gruppen AS med Vectura, ble etablert som et eget statlig selskap 1. januar 1996. Da ble Vinmonopolet splittet opp, som et ledd i Norges tilpasning til EØS-regelverket. Salg til norske forbrukere ble værende i det statlige monopolet, mens den tidligere virksomheten med import, produksjon, distribusjon og eksport ble overtatt av det nyetablerte selskapet.

Arcus ASA består idag av tre forretningsområder: Vin, Brennevin og Distribusjon. Det heleide distribusjonsselskapet Vectura er Norges ledende logistikkvirksomhet for alkoholholdige drikkevarer, hvor Arcus er den desidert største kunden.

På Gjelleråsen, nord for Oslo, disponerer Arcus et svært moderne anlegg for utvikling, produksjon, lagring og distribusjon av vin og brennevin

Arcus Norway AS
Destilleriveien 11