Foto: Orion Publishing/Aschehoug

Irsk debutsnakkis på norsk

— Hun beskrives som «den neste Sally Rooney», men irske Naoise Dolan står fint på egne ben, skrev anmelder Ellen Sofie Lauritzen i Dagens Næringsliv i anmeldelsen av romanen Exciting times. Nå er den irske debutsnakkisen ute på norsk, oversatt av Hilde Lyng, med tittelen I godt selskap.

Sammenligningen med den kjente forfatteren Sally Rooney treffer på flere punkter, skriver journalist Ellie Harrison i den britiske avisen The Independent: — Hun er irsk og har skrevet en av årets (2020) mest omtalte bøker, de har begge studert ved Trinity College i Dublin, karakterene i begges debutromaner er liberale - med et komplisert sex- og kjærlighetsliv - og begge forfatterne utforsker moderne, kvinnelig selvforakt. I likhet med Rooneys roman Normale mennesker blir også I godt selskap tv-serie.

Intervjuet i The Independent kan leses her

I godt selskap er en roman om kjærlighet, klasse, sex og relasjoner i vår tid. Hovedpersonen Ava er ferdig på universitetet og har flyttet til Hongkong for å undervise rike barn i engelsk. Hun bor i en kakerlakkbefengt leilighet med noen jevngamle hun ikke finner tonen med. Så treffer hun Julian, som jobber i bankverdenen og har en fancy leilighet helt for seg selv. Han liker å bruke penger på Ava, og noen ganger lar han henne sove over på gjesteværelset. Av og til har se sex også, og når hun spør hvorfor, svarer Julian at hun er godt selskap. Da Julian drar på forretningsreise til London, treffer Ava juristen Edith. Snart vil Ava være sammen med Edith hele tiden. Men hun forteller ikke de to om hverandre.

Oversatt av Hilde Lyng