Aschehoug ber om at Riksadvokaten gjenopptar etterforskningen i Nygaard-saken

Aschehoug ber om at Riksadvokaten gjenopptar etterforskningen i Nygaard-saken

Aschehoug har, i likhet med en rekke norske og internasjonale organisasjoner, sendt brev og bedt Riksadvokat Jørn Sigurd Maurud om å sikre gjenopptakelse av etterforskningen i Nygaard-saken etter at saken nylig ble henlagt av Oslo Statsadvokatembeter. Teksten i brevet, datert 22. april 2024 og signert forlegger og konsernsjef Mads Nygaard, er som følger:

Oppfordring om gjenopptagelse av etterforskning i Nygaard-saken

Aschehoug er Salman Rushdies norske utgiver og var daværende forlagsdirektør William Nygaards arbeidsplass da han ble skutt og forsøkt drept i 1993. Forlaget har siden truslene mot Rushdie først kom i form av en fatwa utstedt av Irans åndelige leder, arbeidet aktivt for å støtte ham. Utgivelsen av Sataniske vers var et selvsagt og viktig skritt i så måte. Konsekvensene av angrepet har vært formidable for William Nygaard. Han har både hatt et langt sykdomsopphold og lang restitusjonstid. Angrepet hadde derimot ikke den effekten som angriperne ønsket. Verken William Nygaard eller Aschehoug har latt seg skremme eller presse til taushet – tvert imot. I årene som har fulgt, har både han og forlaget mer enn noen gang arbeidet aktivt for både Rushdies og andre forfatteres rett til fritt å kunne ytre seg. Å opprettholde kampen for det frie ord er å kjempe for den mest grunnleggende av alle menneskerettigheter.

Det er dermed utålelig og uforståelig at attentatsaken legges vekk av Oslo statsadvokatembeter. Aschehoug vil på det sterkeste oppfordre Riksadvokaten til å omgjøre dette vedtaket.

Det overlagte drapsforsøket på William Nygaard var et anslag mot ytrings- og informasjonsfriheten, noe som reflekteres i siktelsen mot den tidligere førstesekretæren ved den iranske ambassaden og libaneseren. Henleggelsen er en fallitterklæring overfor ekstremistiske krefter som ikke viker tilbake for å utøve statsterrorisme på norsk territorium.

Etterforskningen av attentatet ble henlagt også i 2007, da med den begrunnelse at det forelå manglende opplysninger om gjerningspersonene. Dette viste seg å være uriktig. Riksadvokaten grep inn og beordret etterforskningen gjenopptatt sommeren 2009.

Riksadvokaten må også nå gripe inn og beordre etterforskningen gjenopptatt. Vi ser med dyp bekymring på at de to navngitte siktede verken er forsøkt kontaktet eller etterlyst internasjonalt siden 2018. Dette er en alvorlig svikt ved det arbeidet Kripos har gjort, og reiser spørsmål ved om politiet har hatt reell evne og vilje til å oppklare saken. Det må forutsettes at alle tilgjengelige virkemidler tas i bruk for å oppklare saken.

Forlaget ser at de to siktede sannsynligvis befinner seg i henholdsvis Iran og Libanon, to land som ikke har et fungerende politisamarbeid med Norge. Dette er ingen grunn til å legge ned etterforskningen. Ved å etterlyse de to internasjonalt, sikres det at de ikke kan reise risikofritt over landegrensene. Historien har lært oss at samfunnsomveltninger kan komme brått og bidra til at de to kan bli pågrepet og stilt til ansvar.

Dersom henleggelsen blir stående, vil vi kunne komme i den absurde situasjon at de to ikke vil kunne stilles til ansvar dersom nøkkelpersoner som kjenner enkelthetene i planlegging og gjennomføring av attentatet står frem og forteller sannheten om hva som har skjedd.

Aschehoug har siden angrepet gjort alt som står i vår makt for å støtte etterforskningen og vil fortsette med det. Dette inkluderer en dusør som er utlovet til den som kan gi opplysninger som fører til oppklaring av saken. Denne dusøren står fremdeles ved lag.

H. Aschehoug & Co. (W. Nygaard) AS
Mads Nygaard