Helene Floods Terapeuten til Hollywood

Helene Floods Terapeuten til Hollywood

Det amerikanske produksjonsselskapet Anonymous Content har sikret seg filmopsjonen på Helene Floods suksessdebut Terapeuten. Anonymous Content står blant annet bak suksesser som True Detective, The Revenant og Mr. Robot.

– Dette er så gøy! Jeg har visst om det i noen måneder nå, men det er en type nyhet som det er vanskelig å ta helt innover seg, fordi det er så stort. Som forfatter er du langt på vei eneveldig i universet du lager, mens nå gir jeg historien fra meg til noen andre, som skal tolke den. Det er klart det også er en rar følelse. Vi hadde flere tilbud på filmrettighetene, men da Anonymous Content kom på banen kjentes det veldig riktig å gå for dem – de har gjort fantastiske ting, og vist stor integritet i det de lager. Fra første samtale vi hadde, kjentes det ut som om vi trakk i samme retning. Jeg tror ikke jeg kunne lagt teksten min i bedre hender», sier Helene Flood.

Terapeuten var en av bøkene alle snakket om på bokmessen i London i fjor og rettighetene ble solgt til 23 språk allerede før norsk utgivelse høsten 2019. Boken som nå er solgt til 28 språk vil bli lansert i en rekke land i det kommende året», melder Floods Annette Orre i Oslo Literary Agency.

Terapeuten ble nominert til Bokhandlerprisen og fikk strålende norske anmeldelser:

«… hvis jeg noen gang skal bruke klisjeen «umulig å legge bort», må det være om Terapeuten.» … antakelig en av årets beste krimthrillere.» Stavanger Aftenblad

«Velskrevet og engasjerende thrillerdebut fra en stilsikker forfatter». VG

«Alt klaffer i psykolog Helene Floods krimdebut, som allerede spås internasjonal suksess.» Dagbladet

«Debutant i eliteklassen. Fædrelandsvennen

«Suveren thriller-terapi.» Bok365