Foto: Tine Poppe/Helle K. Hagen AS

Næss og Aust nominert til Rivertonprisen

Aschehoug forlag har to nominerte til årets Rivertonpris: Sven Petter Næss for Skjebnesteinen og Kurt Aust for Hjertets mørke.

Juryens begrunnelse for nominasjonene:

Sven Petter Næss, Skjebnesteinen. Med sin andre kriminalroman etter debuten i 2019 skriver Næss seg inn i toppsjiktet av norsk kriminallitteratur. Harinder Singh i Kripos må etterforske en sak som gjelder nær familie og fører ham til Edinburgh, men som også har forbindelser til kriminelle miljøer i Oslo. Velskrevet og godt strukturert, oppfinnsom og spennende, med fine miljøskildringer og troverdige karakterer, er Skjebnesteinen en fryd å lese.

Kurt Aust, Hjertets mørke. Kurt Aust avslutter sin i alt åtte bind sterke serie fra dansketiden med en roman lagt til Afrika den gang slavehandelen herjet som verst: Året er 1707, og professor Thomas av Boueberge og hans trofaste medhjelper Petter Hortten befinner seg i den danske kolonien Fort Christiansborg på Guineakysten. De skal undersøke en hendelse to år tilbake i tiden, da et slaveskip eksploderte i havnen. En original og velkomponert roman med et svært dramatisk historisk bakteppe.

Rivertonprisen, som også kalles Den gylne revolver, deles ut hvert år av Rivertonklubben, og skal gå til forfatteren av årets beste norske kriminallitterære arbeid enten det gjelder en roman, novellesamling, skuespill, originalmanus for spillefilm, fjernsynsdrama, eller radioteater. Juryen har i år bestått av Elin Brend Bjørhei, Kurt Hanssen og Hans H. Skei.

Tidligere vinnere av Rivertonprisen finner du her