Roman om tyskerjentene solgt til Tyskland

– Jeg er utrolig glad for at et så stort og anerkjent forlag som S. Fischer vil utgi boken i Tyskland. En del av handlingen foregår i Tyskland, og jeg skriver om krigshistorie som viser seg å være ukjent for de fleste tyskere. Jeg har derfor særlig håpet at boken en gang skulle nå lesere nettopp der, sier Trude Teige. Storforlaget S. Fischer har akkurat sikret seg rettighetene til å utgi Trude Teiges roman Mormor danset i regnet på tysk.

Mormor danset i regnet  (2015) handler om en norsk kvinnes fortielse fra 2. verdenskrig og følgene det får for hennes datter og barnebarn. Da kvinnen dør og barnebarnet rydder ut av huset etter henne, kommer barnebarnet over et bilde av mormoren sammen med en tysk soldat samt et brev hun skrev i 1946. Brevet har tysk poststempel. Det er helt ukjent for henne at mormoren var i Tyskland like etter krigen, og hun bestemmer seg for å nøste opp mormorens historie. Romanen er basert på sanne historier og faktiske hendelser.

– Dette er en roman med et stort kommersielt potensial og en unik stil; en bok som kombinerer fakta og familiehistorie, basert på en rørende og sjelden fortalt historie. Vi er veldig imponert over Mormor danset i regnet, sier rettighetsansvarlig for skjønnlitteratur Susanne Halbleib og sjefredaktør Cordelia Borchardt i det tyske storforlaget S. Fischer Verlag.

Mormor danset i regnet ble nominert til Bokhandlerprisen da den ble utgitt i 2015, og har siden kommet i flere opplag i Norge.  Den utgis i Sverige og Danmark i april. En frittstående oppfølger med tittelen Morfar pustet med havet, kommer høsten 2021.