Pressemelding -

ASICS og Worn Again Technologies i samarbeid for løpende resirkulering av sportsutstyr

ASICS EMEA kunngjør at de har inngått et samarbeid med Worn Again Technologies om resirkulering av brukte klær fra forbrukere og produksjon av nye sportsprodukter som et ledd i en sirkulær ressursmodell for tekstiler. Som Worn Again Technologies Pioneer Member vil ASICS samarbeide med noen av den globale kles- og tekstilindustriens mest fremtidsrettede foretak for å bidra en raskere overgang til en verden med sirkulær ressursbruk.

ASICS går over til å bruke mer bærekraftige materialer med utgangspunkt i en sirkulær forretningsmodell. Det er kjernen i ASICS' bærekraftsstrategi. Selskapet har som mål å redusere sine produktrelaterte klimagassutslipp med 55 % globalt innen år 2030 og bytte ut all tradisjonell polyester i klær og skooverdeler med resirkulerte alternativer.

Romy Miltenburg, Manager CSR & Sustainability EMEA i ASICS forteller: "ASICS' fokus er idrett og idrettens positive bidrag til samfunnshelsen. Vårt mål er å lage produkter som ikke bare hjelper folk å leve lykkeligere og sunnere liv, men som også opprettholder en sunn og frisk planet. Samarbeidet med Worn Again Technologies tar oss ett skritt nærmere målet vårt om å etablere en sirkulær forretningsmodell."

Worn Again Technologies' polymer-resirkuleringsprosess separerer, dekontaminerer og ekstraherer polyesterpolymerer og cellulose (fra bomull) fra tekstiler som ikke kan brukes på nytt, samt plastflasker og plastemballasje, før de inngår i nye produkter som et ledd i en repeterende prosess. –

ASICS' samarbeidspartnere er initiativets grunnleggere H&M og Kering, samt den tyske kvalitetsprodusenten av utendørsklær, Sympatex, den tyske sengetøyprodusenten Dibella, det amerikanske klesmerket Dhana og de meksikanske tekstil- og klesprodusentene Directex og Himes. Worn Again Technologies utvikler seg raskt og inviterer andre framtidsrettede merkevareprodusenter til å bli med og høste fordelene ved dette nyskapende og bransjefremmende initiativet.

"Helt fra starten har vi visst at den mest effektive måten å realisere visjonen vår på, er ved å samarbeide med strategiske partnere. Vi har brukt de siste åtte årene på å bygge teknologien og infrastrukturen bakom løsningen, men merkevarene og selskapene som selger produktene, spiller en enormt viktig rolle når det gjelder å sette oss i stand til å forsyne den globale tekstilindustrien med sirkulære ressurser", sier Cyndi Rhoades, CEO og grunnlegger av Worn Again Technologies.

Om Worn Again Technologies
Worn Again Technologies ble startet i Øst-London i 2005 med en visjon om å legge til rette for et sirkulært råvarekretsløp. I dag realiseres selskapets banebrytende teknologi for polymer-resirkulering av noen av verdens beste forskere og strategiske partnere, som alle har en felles ambisjon om å sette visjonen ut i livet så fort som overhodet mulig. Worn Again Technologies støttes av viktige merkevarer og partnere som H&M og Kering, i tillegg til engelinvestor Craig Cohon, tidligere toppleder i The Coca Cola Company og eier av Cirque du Soleil Russia. Hans tro på teknologiens potensiale har vært uvurderlig. I desember 2017 ble et av verdens største kjemiteknikkselskaper Sulzer Chemtech, den Mexico-baserte klesprodusenten Himes Corporation, den Mexico-baserte tekstilprodusenten Directex, og Miroslava Dumas Future Tech Lab også med og investerte i kommersialiseringen av teknologien.

Worn Again Technologies er medlem av Ellen MacArthur Foundation og Circular Economy 100 og er også prosjektpartner for Circle Economys Fibersort-prosjekt, en teknologi som brukes for å automatisere sorteringen av store mengder tekstiler etter fibertype. I november 2017 ble Worn Again Technologies invitert med i Fashion for Good Scaling Programme, et program som gir tilgang til et nettverk av bedriftsrådgivere og bransjeeksperter. Det akselererte utviklingen av og den framtidige implementeringen av foretakets banebrytende teknologi for polymer-resirkulering.

I 2018 mottok foretaket støtte for å levere verdens første C2C-sertifiserte (Cradle to Cradle) teknologi for kjemikalieresirkulering. Produktstandarden Cradle to Cradle Certified™ innebærer at et produkt evalueres i henhold til fem kvalitetskategorier: materialhelse, materialgjenbruk, fornybar energi & karbonhåndtering, vannforvaltning og sosial rettferdighet. Tilskuddet går til et uavhengig evalueringsorgan som skal gjennomføre den offisielle evalueringsprosessen av kategoriene, og som vil sertifisere produkter som produseres ved godkjente anlegg.

Om ASICS og Science Based Target-initiativet:
Rett før klimakonferansen i Paris i 2015 forpliktet ASICS Group seg til å tilpasse sine karbonmål i samsvar med Science Based Targets-initiativets mål (SBTi).

SBTi ble etablert i 2015 og er et samarbeid mellom CDP, United Nations Global Compact, World Resources Institute (WRI) og World Wide Fund for Nature (WWF).

Initiativet promoterer forskningsbasert målformulering som en effektiv metode for å styrke selskapers konkurransefortrinn i overgangen til en lavkarbonøkonomi.

Målene selskapene definerer for å redusere GHG-utslipp, anses som "forskningsbaserte" dersom de er i tråd med graden av dekarbonisering som kreves for å holde den globale temperaturøkningen under 2 grader Celsius sammenlignet med førindustriell tid.

I august 2018 ble de oppdaterte GHG-utslippsreduksjonsmålene til ASICS Group offisielt godkjent av SBTi (Science Based Targets- initiativet).

• Reduksjon av direkte og indirekte (scope 1 og scope 2) klimagassutslipp (GHG) med 33 % innen 2030 siden basisåret 2015.
  • Reduksjon av scope 3 GHG-utslipp fra kjøpte varer og tjenester og sluttbehandling av solgte produkter med 55 % per produsert produkt innen 2030 siden basisåret 2015.

ASICS' bærekraftsrapport 2018
Vil du vite mer om ASICS' CSR- og bærekraftsinitiativer? Les bærekraftsrapporten nedenfor, eller besøk selskapets nettsted på http://corp.asics.com/en/csr

• Livsstil, mote, fritid

About ASICS