Olafur Eliasson, Your Colour Memory, 2004 (Astrup Fearnley Samlingen)

En invitasjon til fargeopplevelser

I verket Your Colour Memory inviterer den dansk-islandske kunstneren Olafur Eliasson publikum inn i en oval, eller nesten lukket loop, der veggene kontinuerlig skifter farge.

Verket skriver seg inn i en rekke av verk i samtidskunsten som henvender seg kroppslig og sanselig til betrakteren, og som på den måten oppfordrer publikum til aktiv deltakelse i verket. Eliasson er kjent for å lage installasjoner man trer inn i og lar seg omslutte av som en opplevelsessituasjon, og særlig med en henvendelse til synssansen.

I Your Colour Memory undersøkes ulike aspekter av fargeoppfattelse, og særlig hvordan øyet lager etterbilder i møte med lys og farge. I møte med en sterk farge svarer øyet alltid med å danne komplementærfargen til den fargen vi ser. Hvis vi går inn i et rødt rom vil øyet straks reagere med å produsere så mye grønt at rødfargen vil virke mindre intens. Hadde rommet skiftet fra rødt til ingen farge ville det oppstått et klart grønt etterbilde på vår netthinne. Det samme ville skjedd om rommet var gult, da ville det dannet seg et blått etterbilde. I Your Colour Memory skifter det fra en farge til en annen i en 30-sekunders sekvens. Innenfor dette halvminuttet opptrer en enkelt farge, intensiveres og går over i en ny farge. Verket gir på den måten tilskuerne en enestående mulighet til å bli oppmerksom på og oppleve deres egne etterbilder.

Når du befinner deg inne i verket, omsluttet av lyset og de stadige fargeendringene oppstår det en sterk sanseopplevelse og en nesten meditativ handling, der øye og kropp mister oppfattelsen av andre omgivelser enn selve verket. Slik er det ditt eget "fargeminne", din opplevelse av fargene, som gir verket innhold og mening.

Verket kan oppleves i utstillingen The World is Made of Stories - Verk fra Astrup Fearnley Samlingen.

Stein-Inge Århus

Pressekontakt Kommunikasjonsleder +47 452 40 092