-Wrapping er en meget kostnadseffektiv løsning, forteller Beerenbergs Bertil Bargård. Han viser fram en wrapping med åtte lag, som er herdet og takler store påkjenninger.

- WRAPPING ER BÅDE QUICK-FIX OG LANGSIKTIG LØSNING

Med økende vedlikehold på norsk sokkel i kombinasjon med fokus på kostnadseffektive løsninger har wrapping blitt stadig mer aktuelt. Under OTD opplevde Beerenberg stor interesse for nettopp denne tjenesten.

Kort forklart er wrapping bandasjering av rør som enten har en skade, korrosjon eller et hull.
- Tjenesten er blitt veldig aktuell for olje og gass på norsk sokkel nå, samtidig som dette er en metode som har vært brukt i mange år og som er veldokumentert og godkjent, forteller Bertil Bargård, prosjektleder i Beerenberg.

Uten varmt arbeide
Metoden, som er sertifisert av DNV GL og godkjent av Equinor, er ganske enkel. Er det et hull eller åpen skade putter man inn en “tyggegummi” som ekspanderer kraftig. Deretter bandasjerer man området. I forkant er det valgt påføringsmetode i forhold til hvilket trykk og temperatur som røret skal holde.
- Hele prosessen foregår helt uten varmt arbeide, så dette passer veldig bra for vedlikeholdsarbeid på anlegg i drift. Allerede nå har vi sertifisert personell som befinner seg ute på anlegg, enten de er overflatebehandlere eller fagfolk innen tilkomstteknikk, sier Bargård.

Like hard som stål
Beerenberg opplever at mange er interessert når selskapet viser fram modellen av wrapping.
- Når man kan ta og kjenne på selve produktet opplever folk at wrappingen virker like hard som stål og ellers fremstår med god kvalitet. Dette er selvsagt overbevisende. Bruken er dessuten svært fleksibel. Ut fra valgt påføringsmetode og materiell kan det dokumenteres alt fra 2 til 20 års levetid. Så dette er alt fra quick fix til langsiktige løsninger.

Ikke bare rør
Bruksområdene for wrapping er dessuten mer enn bare bandasjering av rør. For eksempel kan metoden forsterke både tanker og strukturer ved behov for oppgradering.
- Potensialet er stort, men i første omgang er det rør Beerenberg har valgt å fokusere på. Samtidig ser jeg for meg at tjenestespekteret innen dette feltet kommer til å utvide seg ganske raskt, avslutter prosjektleder Bertil Bargård.

• Petroleumsindustri, olje, gass

Beerenbergs visjon er å overgå omgivelsenes forventninger. "Beyond Expectations", rett og slett

Beerenberg-konsernet har i 40 år levert nyskapende serviceløsninger for olje- og gassindustrien.

Kunder, som hver på sitt felt er verdensledende, gir store utfordringer som må løses for at virksomheten kan gå rundt. Derfor sier vi i Beerenberg at vi gjør olje og gassvirksomhet mulig i røffe omgivelser.

Selskapet bruker mye ressurser på forskning og utvikling, slik at vi hele tiden kan levere nyskapning i form av produkter og løsninger som hjelper petroleumsindustrien noen skritt videre.

Ole Klemsdal

Pressekontakt Vice President Communications Presse 91101791