Spurte på Facebook: Bergans la ut dette bildet på Facebook og etterlyste tips om hvem som kunne trengte smittevernutstyret de fikk tilsendt fra Kina.

Her endte smittevernutstyret fra Kina

I midten av mars mottok Bergans smittevernutstyr fra en av sine leverandører i Kina. Nå er utstyret fordelt lokalt og regionalt.

Det var i midten av mars at Bergans fikk beskjed fra sin kinesiske leverandør Shepherd at de, på eget initiativ, hadde sendt smittevernsutstyr til Bergans. Ettersom smittefaren da var betydelig redusert i Shanghai-regionen, mente kinesernes at Bergans og Norge burde få utstyret. «Dere er våre venner og har nå større behov for utstyret enn oss», var kinesernes solidariske buskap.

Noen dager senere ankom forsendelsen Bergans’ hovedkontor i Hokksund. Utenpå eskene stod det skrevet: Isolate the virus, not the love, stay with you.

– Dette var en stor og varm overraskelse. Snakk om å vise internasjonal solidaritet, sier Brand Director i Bergans, Ronny Hammer.

Det skulle derimot vise seg å bli vanskelig å få distribuert utstyret videre. Hammer forteller at de etter flerfoldige telefoner og e-poster til ulike instanser og institusjoner, fremdeles ikke var sikre på hvor utstyret best ville komme til nytte.

– Koordineringen var på dette tidspunktet tydeligvis ikke helt på plass, så vi bestemte oss for å spørre våre kjære følgere på Facebook til råds, sier Hammer.

Den 26. mars la Bergans ut følgende post på sin Facebook-side:

«Hjelp oss å hjelpe.
Vi har mottatt smittevernsutstyr fra en våre omtenksomme leverandører. Vi trenger selvfølgelig ikke utstyret selv, og vil mye heller donere det til hverdagsheltene som står på for oss i det norske helsevesenet.
Det er litt vanskelig for oss å gjøre en vurdering av hvem som trenger utstyret mest og hvor det er mest hensiktsmessig å levere det. Vi forsøker derfor å komme i kontakt med riktig instans og noen som kan prioritere hvor behovet er størst. Jobber du i helsevesenet, eller kjenner noen som har ansvaret for distribusjon til sykehjem, helsestasjon eller sykehus som vi kan gi dette til, så ta kontakt med oss!»

Engasjementet lot ikke vente på seg. Etter kort tid fikk Bergans inn over 100 tips. Noen dager senere var utstyret fordelt slik:

• 1000 munnbind og 100 vernefrakker til Øvre Eiker Kommune
  • 950 munnbind og 300 hansker til Vestfold Sykehus
  • 20 munnbind til Røde Kors Øvre Eiker (det var det de trengte)

Ifølge Ronny Hammer er det nå mer smittevernutstyr på vei fra Kina. To av Bergans’ leverandører har nå satt opp egne produksjonslinjer for smittevernutstyr. Bergans har også informert helsemyndighetene om at de stiller sine gode distribusjonskanaler til rådighet for å skaffe til veien enda mer utstyr om nødvendig.