Et samarbeid mellom Bergans og Spinnova kan revolusjonere tekstilindustrien globalt.

​Bergans og Spinnova – Sammen kan vi løse tekstilkrisen

Oslo Innovation Week: Bergans har inngått et langsiktig produktutviklings-samarbeid med den innovative finske fiberprodusenten, Spinnova. Samarbeidet har som mål å utvikle en ny og revolusjonerende teknologi for å fremstille tekstiler på en mer bærekraftig måte.

Ved hjelp av Spinnovas teknologi som benytter cellulosebasert fiber til tekstilproduksjon, håper de å kunne finne løsninger som i fremtiden kan revolusjonere tekstilindustrien globalt. Samarbeidet kombinerer finske og norske interesser innen bærekraft, høyteknologi og friluftsliv.

– I Bergans er vi alltid på jakt etter mer bærekraftige måter å fremstille både materialer og produkter på. Jeg har selv vært i de finske skoger og sett hvor langt Spinnova har kommet med sin teknologi, og jeg må si det ser meget lovende ut, sier CEO i Bergans, Jan Tore Jensen.

Bergans har alltid vært et selskap som aktivt har søkt nye teknologier og innovative materialer. De har også lenge jobbet for å minimere bruken av kjemikalier i produksjonen sin. Teknologier som baserer seg på å utvikle tekstilfibrer av cellulose gjennom kjemiske prosesser har eksistert en stund. Det som gjør Spinnova sin løsning revolusjonerende er at den er kjemikaliefri. Kjemikaliene er erstattet av en mekanisk prosess. Bergans ser derfor Spinnova som en perfekt match.

– Vi er veldig glade for å kunne samarbeide med Bergans. De viser en pragmatisk og åpen holdning til det å prøve nye materialer, også før de er kommersielt lønnsomme. Vi ønsker å la forbrukerne bli kjent med materialet vårt gjennom å la dem teste produkter fysisk. Til det trenger vi innovative og risikovillige produsenter som Bergans, sier CEO i Spinnova, Janne Poranen.

PRESSEINVITASJON:

Spinnova og Bergans vi ha representanter tilstede på Oslo InnovationWeek-arrangementet “Wood looksgoodonyou”på MESH onsdag 25. september (Tordenskiolds gate 3 fra 15.30). Vi invitererdeg herved til å møte oss der.Sjekk ut arrangementet her:https://oiw.no/event/wood-looks-good-on-you

Research tips! Spinnovas teknologi og muligheter er tidligere omtalt i denne NRK-saken:

Dette er Spinnova:
Spinnovaer en finsk utvikler av innovativ teknologi for økologisk produksjon av cellulose basert tekstilfiber. Spinnovas patenterte teknologi etterlater ingen skadelige kjemikalier eller restavfall, noe som gjør fiberen og produksjon smetoden til den mest bærekraftige i verden. Spinnova har forpliktet seg til kun å bruke FSC-sertifisert treverk og avfallsstrømmer. Spinnovas mål er å kommersialisere fiberproduktene globalt i samarbeid med de store klesprodusentene.