Bergans står til gull på ull(embalasje) - vant Merket for God Design

Bergans står til gull på ull(embalasje) - vant Merket for God Design

Bergans ønsket å utfordre markedet for ullundertøy og lanserte i høst en helt ny kolleksjon med undertøy i 100 % merinoull. Undertøyet blir presentert i en helt unik type emballasje som i dag fikk utmerkelsen Merket for God Design.

Utmerkelsen ble delt ut under Designdagen i Oslo, et årlig arrangement i regi av Norsk Designråd.

Merket for God Design gis til de mest innovative og modige bedriftene og designerne vi har i Norge akkurat nå, sier Thea Mehl, prosjektleder i Norsk Designråd.

Skiller seg ut

- Som ny aktør på markedet for ull ønsket vi å lage en emballasje som skilte seg ut fra de etablerte merkevarene. Samtidig skulle den kunne overføres til andre produktserier, ta hensyn til miljøet og understreke vår over 100 år lange, stolte historie som bedrift, forteller Ronny Hammer, presse og kommunikasjonssjef i Bergans Fritid.

Bergans hadde behov for en ny samarbeidspartner når det gjaldt design, og valget falt på byrået Panorama Design, som med hell har klart å møte Bergans kriterier og forventninger til emballasjen.

Innovativ løsning

- Vi ville ha et moderne utrykk som samtidig spilte på historien og ga assosiasjoner til snø, is og polarområdene. Sammen med Panorama satt vi dessuten et felles mål om at emballasjen skulle ha minimal miljøbelastning, og at den måtte kunne gjenbrukes. Dette gjorde at vi måtte tenke utradisjonelt i valg av materiale. Vi landet på Tyvek®, et gjenvinnbart materiale som gir klare polare assosiasjoner, sier Hammer.

Tyvek®-posene tåler vann, er ekstremt slitesterke og veier nesten ingenting, noe som gjør de at de passer perfekt i tursekken. Dessuten har posene en helt spesiell overflate som gjør at det er lett å finne dem når du graver i sekken.

Jurybegrunnelse

- Dette er emballasje som vekker entusiasme! Det er vist stor forståelse for brukerens situasjon. Emballasjeposen er ikke bare fin, men har en ufattelig god taktilitet som gjør at vi vil beholde den til turbruk.  Graver du dypt i sekken vil du ikke være i tvil om hvor de små posene ligger.  Her treffer det stort på funksjon og brukerfordeler. Kommunikasjonen er overbevisende og svært tydelig, med lett navigering i form av gode fargekoder.  Estetikken er ærlig, tøff og en fin balanse mellom det maskuline og feminine, står det i jurybegrunnelsen.

Produktserien med ullundertøy fra Bergans består av fire varianter, som illustreres med fargene gult, oransje, rødt og lilla, på emballasjen, alt ettersom hvor mye varme plaggene gir. Ullundertøyet har vært på markedet siden i fjor høst.

Ronny Hammer

Pressekontakt Brand Director Merkevare og kommunikasjon +47 90 11 09 62
Anders Johannessen

Pressekontakt Brand Information Manager Merkevare og kommunikasjon (+47) 92 82 02 40

Om oss

Bergans of Norway har blitt drevet av dedikerte og lidenskapelige friluftsfolk i over 100 år. Med den norske naturen som lekegrind og erfarne polfarere og eventyrere på laget, utvikler vi teknisk bekledning og funksjonelt turutstyr av høy kvalitet. Alltid med mål om å gi deg den gode naturopplevelsen – uansett sesong og aktivitet.

Som ekte turfolk legger vi vår stolthet i å påvirke naturen og miljøet i minst mulig grad. Derfor jobber vi kontinuerlig for at vår drift skal være ansvarlig, og sikre at også kommende generasjoner skal få glede av naturen.

Les mer om oss på bergans.no.

Bergans of Norway
Hagaløkkveien 13