Slik ser Holtefjell Eiendom for seg Hagaløkkveien 13 i Asker etter totalrenovering og innflytting av hovedleietaker Bergans Fritid AS. Illustrasjon DRMA

Bergans valgte seg Asker

Om et halv år starter totalrenoveringen av det 5600 kvadratmeter store kontorbygget i Hagaløkkveien i Asker. Bygget skal bli Bergans’ nye hovedkontor.

Bergans, som i dag har kontorer i Hokksund og lager i Tyskland, har inngått en avtale med Holtefjell Eiendom om å leie flere etasjer i bygget, som ligger rett ved Asker togstasjon og Asker sentrum .

Eiendomsselskapet Holtefjell Eiendom vil igangsette totalrenovering av Hagaløkkveien 13 i andre kvartal neste år. Det dreier seg totalt om 5600 kvadratmeter. Om Bergans får innvilget byggesøknaden skal det i tillegg bygges en paviljong som blant annet skal huse et eget showroom. Bergans blir den klart største leietakeren i bygget når de flytter 100 ansatte fra Hokksund til Asker i løpet av 1. kvartal 2020.

PROFILERT SELSKAP
Bergans har totalt 200 ansatte, og omkring halvparten av disse har i dag base i Hokksund. Selskapet, som omsatte for 750 millioner i 2017, ble startet i Oslo så tidlig som i 1908. Bergans har alltid produsert utstyr for tur og friluftsliv, med ryggsekker som sitt spesialfelt fra start av. Gjennom historien har sortimentet også omfattet ski, regningsvester, fiskeutstyr, kniver og arbeisklær. I dag er Bergans fremdeles en av verdens ledende produsenter av ryggsekker, og en betydelig aktør innen turbekledning.

Bergans har gjennom tidene levert utstyr til en rekke polfarere og eventyrere, deriblant Roald Amundsen og Cecilie Skog. De senere tiårene har Bergans vært synlig som mangeårig sponsor av TV2 Været, 71 grader nord og andre TV-programmer.

PERFEKT LOKALISERING
– Vi valgte Asker sentrum fordi vi mener det er den perfekte lokaliseringen for oss, med nærhet til både naturen og hovedstaden. Asker er et sentralt knutepunkt for kollektivtransport og vi kommer nærmere våre egne fagmiljøer, som er postivit med tanke på rekruttering og utvikling. Vi gleder oss veldig til å ta i bruk alle mulighetene Asker gir. Både de fantastiske turområdene og det mangfoldige og levende sentrumet. Det at Asker kommune har et nært forhold til Asker Turlag passer oss også veldig godt. Alle våre ansatte kurses i å bli ambassadører for DNT, og målet er også å bli gode ambassadører for Asker og den nye storkommunen, sier administrerende direktør i Bergans, Jan Tore Jensen.

– Det er 47 minutter med tog til Gardermoen, 20 minutter til Oslo og 30 minutter til Hokksund, så både kunder og de fleste ansatte vil få en kortere og mer miljøvennlig reise til og fra vårt nye hovedkontor. I tillegg får vi jo topp moderne, miljøvennlige og mer effektiv lokaler med flotte nærområder, forteller Jensen som legger til at bygget vil bli veldig synlig for både togsreisende og bilister etter relokaliseringen.

Bergans’ kommunikasjonssjef, Anders Sten Nessem, legger til at det blir en utstrakt bruk av glassfasader på sitt nye hovedkontor. – Vi tror på åpenhet og ønsker å vise fram hva vi driver med og fortelle våre gjester Bergans’ historie. Målet er at det nye hovedkontoret skal være et sted for inspirasjon og en plass for å dele og lære. Det skal være et fremtidsrettet ynglested for innovasjon og nyvinning , der vi kan bygge felles kultur og stolthet, forklarer Nessem.

ØNSKES HJERTLIG VELKOMMEN
Og ordfører i Asker, Lene Conradi, er naturlig nok strålende fornøyd med å få Bergans til kommunen.

– Ja, det er veldig spennende å få et slik selskap til bygda. Dette er en etablering som vil gi mange positive synergieffekter. Bergans representerer nemlig mange av de samme verdiene som oss; blant annet friluftsliv og bærekraft. I tillegg har vi fått et klart inntrykk av at selskapet vil ta en aktiv rolle i lokalsamfunnet og involvere seg innen folkehelse og turaktiviteter. Så dette er et flott supplement til næringslivet i kommunen i tillegg til at det betyr mange kjærkomne nye arbeidsplasser, sier Conradi.

Asker-ordføreren synes det også er positivt at Holtefjell Eiendom har sett potensialet i området. – Jeg skjønner godt at Holtefjell har valgt å satse i Asker sentrum med den umiddelbare nærheten til et veldig sentralt kollektivknutepunkt, og dette passer jo som hånd i hanske i forhold til det arbeidet kommunen har satt i gang for å utvikle sentrumsområdet, påpeker Lene Conradi.

FJÆR I HATTEN FOR HOLTEFJELL
Daglig leder i Holtefjell Eiendom, Ola Semb, ser det som en skikkelig fjær i hatten å få til et stort eiendomsprosjekt i Asker, og i tillegg få med seg Bergans på kjøpet. Holtefjell Eiendom, som har hovedkontor i Drammen, er en del av Holtefjell Gruppen. Selskapet, som er eksperter på fremtidsrettede kontor- og kombinasjonsbygg, ser på Bergans-prosjektet som en stor mulighet til videre vekst.

– Vi ser dette som selve beviset på at vi gjør noe riktig. Samtidig er det starten på vår satsing videre langs knutepunkt innover mot Oslo-området, sier Semb som har økt staben fra to til syv bare i løpet av halvannet år.

– Vi har opparbeidet oss veldig mye kompetanse innen fremtidsrettede kontorbygg, og er nå rigget for å utvikle eiendommer over hele Østlandet, avslutter Ola Semb.