Ikke overrasket over 2022 resultater

Ikke overrasket over 2022 resultater

I likhet med flere andre aktører i sportsbransjen ble 2022 et tøft år for Bergans. CEO i Bergans, Jan Tore Jensen, sier at resultatet ikke er overraskende.

–Det norske markedet er fremdeles mettet etter rekordsalg i koronaårene. Forsinkede vareleveranser, økte renter og økonomisk usikkerhet i folks privatøkonomi, preget også markedet, forteller Jensen videre og legger til at det gikk noe bedre i eksportmarkedene.

I tillegg til markedssituasjonen gjennomgikk Bergans i 2022 en stor forretningsmessig omstrukturering etter at de ble en del av Sport Holding AS.

Jensen sier at Bergans har stått midt i en omstillingsprosess og derfor har vært forberedt på et tøft 2022.

– Vi visste bl.a. annet at de endringene vi gjorde i vår distribusjon i det norske markedet, ville ha en betydelig kortsiktig effekt på resultatet, men dette er et viktig forretningsstrategisk grep for fremtiden. Sånn sett stemmer kart og terreng for oss. Arbeidet vi har lagt ned i omstruktureringen har gitt oss en tydelig vei videre, sier Bergans-sjefen.

Jensen er trygg på at Bergans’ eiere fremdeles har god tro på fremtiden.

– Vi setter stor pris på den gode dialogen vi har med våre solide eiere. De viser stor forståelse for situasjonen og evner å tenke langsiktig, avslutter Jensen.