Eksempelbilde hus med terrakotta solcelletak

Skandinavias første røde solcelletakstein

Frem til nå har solcellepaneler blitt levert i en farge som passer best til sorte tak. Nå åpner det seg opp nye muligheter - det første huset i Skandinavia dekkes nå med røde terrakotta fargede solcelletakstein.

I dette Enova-støttede prosjektet, skal Berggård Amundsen servicesenter i Asker levere røde terrakotta fargede solcelletakstein til en bolig i Asker. Boligen skal gjøres om fra en typisk 60-talls bolig til et passivhus. Målsetningen for eierne, Bjørn Thorud og Karen Byskov Lindberg, er at huset skal produsere mer energi enn familien bruker og et solcelleanlegg er en naturlig investering for å oppnå dette.

Enova-støtte
Berggård Amundsen har mottatt Enova-støtte på nesten en halv million kroner til dette prosjektet.

- Gevinsten med slike paneler er at de kan anvendes i boligstrøk med strenge krav til røde tak, slik som i dette eksempelet på Kolsås. Videre vil dette åpne dører for verneverdige bygg og tilrettelegge for at flere kan skaffe seg bærekraftig energi, uttaler produktsjef Ole Petter Fiære.

Lokal elektriker

Leverandøren er belgiske ISSOL, og det er Norgeselitens medlem Elektriker’n Asker som skal gjøre det elektriske arbeidet.

- Dette anlegget blir en god referanse for Elektriker’n Asker og vil vise andre installatører i området at det finnes spennende og gode forretningsmuligheter innenfor solenergi, forteller Finn Ryggetangen, avdelingsleder på Berggård Amundsen sitt servicesenter i Asker.

Dette er bare starten

Del to av Enova-prosjektet vil være å levere tilsvarende løsning til en bolig i Trondheim. Dette skal etter planen utføres våren 2020, og kunden er forsker ved NTNU.

Finn Christian Ryggetangen

Avdelingsleder 66 77 67 30
Ole Petter Fiære

Produktsjef Solenergi 995 52 441

Faglig styrke hele veien.

Berggård Amundsen & Co. AS er eneste norskeide, landsdekkende elektrogrossist! Selskapet er i vekst og omsetter for rundt 2.0 MRD NOK, har hovedkontor i Ski og 25 servicesentre i Norge.

Berggård Amundsens styrke er lokal forankring og 210 pålitelige, engasjerte og nytenkende medarbeidere. BA-skolen er sentral for å bygge kompetanse hos både medarbeidere og kunder. Slik er Berggård Amundsen en viktig medspiller for kundene som er elektroinstallatører, nettselskaper, energinettentreprenører, tavlebyggere, industri og svakstrømsentreprenører. Over 180 av kundene er medlemmer i selskapets elektrikerkjede Norgeseliten.