Avtalen gir ikke våre medlemmer god nok pensjon for de som er født i 1970 og senere. Foto: Forsvaret

BFO med klart standpunkt til ny avtale om særalderpensjon

Etter fem år med forsøk på å finne en løsning for alderspensjon for dem med særaldersgrense, valgte BFO å ta dissens på avtalen som er fremforhandlet mellom staten og hovedorganisasjonene. Den ivaretar ikke våre medlemmer godt nok i forhold til våre krav.

BFO kan ikke stille seg bak den nye avtalen

Disse forhandlingene er forhandlinger uten tvisteløsning. Hadde ikke partene kommet fram til en avtale, kunne regjeringen sendt saken til Stortinget for beslutning der. Gjennom vår deltakelse vet vi at YS fremmet våre krav på en tydelig og konstruktiv måte og derved sikre en løsning, som var best mulig for de fleste med særaldersgrense. BFO mener allikevel at våre prioriterte krav ikke ble imøtekommet av regjeringen og valgte å ta dissens i avtalen, inntil vi vet utfallet av den prosessen som skal gå frem til neste sommer, sier leder BFO Dag Stutlien.

Det er spesielt fem krav vi må få en løsning på;

• Sikringsregel for bortfall av 85-års regelen: BFO har lenge forberedt seg på tapet av 85-års regelen. Vi har vært tydelig på at vi må ha en lang overgangsperiode for å sikre forutsigbarhet for dem som i lang tid har stolt på denne muligheten til å gå av ved en bestemt alder. Spesielt for dem med kort tid igjen til særaldersgrensen.
  • Særalderspåslag: For å sikre at våre medlemmer opprettholder en pensjon de kan leve av etter de fyller 67 år må det være et særalderspåslag som er stort nok til at pensjonsopptjeningen fra 60 til 67 er tilstrekkelig. Overgangsregel som sikrer at man ikke taper på nedgang i lønn, som følge av overgang fra en pensjonsordning (brutto-ordningen) til en ny pensjonsordning (påslagsordningen) må ivaretas.
  • Sikre en pensjonsmessig uttelling for militært ansatte som må slutte ved fylte 35 år.
  • Avkortning av pensjon: I dag kan pensjonerte forsvarsmedlemmer arbeide sivilt og samtidig motta pensjon, et insentiv som ikke bare gir økonomisk trygghet, men oppmuntrer også videre til deltakelse i arbeidslivet etter et militært yrkesliv. Denne ordningen blir vesentlig forringet for de som er født i 1970 og senere. Denne må bedres som følge av plikten til å gå av på 60 år.
  • Plikt til å gå av på særaldersgrensen: Militært personell er den eneste yrkesgruppen i offentlig sektor som plikter å gå av med pensjon ved særaldersgrensen på 60 år. Det setter militært personell i en helt spesiell situasjon. Våre medlemmer har ikke mulighet til å motvirke konsekvensene ved å stå lengre i stilling.

Vi hever stemmen for våre medlemmers interesser

Forslaget til ny avtale om særalderpensjon står for langt unna BFOs prinsipper innenfor pensjon. Avtalen har store konsekvenser for tusenvis av medlemmer, og kan gi dramatiske konsekvenser for Forsvarets evne til å beholde personell. Dette ansvaret bærer regjeringen og i siste instans Stortinget.

Utfordringen for BFO var for våre medlemmer født i 1970 og senere. Vi mente at avtalen ikke var god nok for militært ansatte. Etter god dialog mellom partene kom man fram til følgende tekst:

Partene erkjenner at de som har pliktig fratreden ved aldersgrensen, står i en særstilling. AID og de øvrige avtalepartene skal gjennomføre en prosess for å avklare særregler for de som har pliktig fratreden ved aldersgrensen. Denne prosessen skal avsluttes innen 1. juli 2024.

Leder BFO, Dag Stutlien, fikk klare føringer fra denne ukens Hovedstyremøte i BFO. Foto: Viggo Holm / BFO

- Vi mener at avtalen ikke gir våre medlemmer god nok pensjon for de som er født i 1970 og senere. Partene må i fellesskap komme frem til en bedre løsning innen 1. juli neste år, sier leder BFO, Dag Stutlien.

BFO er Norges største tjenestemannsorganisasjon for militært personell. Ca 11.200 medlemmer totalt gjør BFO til den nest største organisasjon i Yrkesorganisasjonenes Sentralforbund Stat. BFO er partipolitisk uavhengig, og har medlemmer i alle aldre og gradsnivåer. BFO har en demokratisk struktur, bygget på lokal tilstedeværelse gjennom mer enn 50 lokalforeninger i 5 regioner, kombinert med en ressurssterk sentral administrasjon. Som arbeidstakerorganisasjon er BFO opptatt av hva vi oppnår i arbeidet med å ivareta medlemmenes økonomiske og sosiale rettigheter.