Funnemark selger sine bilforhandlere til Bilia og Bauda

Funnemark Eiendom AS ved eier Egil Funnemark har i dag, tirsdag 13. april, inngått avtale med Bilia Personbil AS og Bauda AS om overtakelse av sine bilforhandlervirksomheter. Bilia vil overta forhandlerne ved Funnemark AS i Porsgrunn, Larvik, Seljord og Notodden, samt Funnemark Sandefjord AS. Bauda overtar forhandlerne i Funnemark AS på Kongsberg og Hokksund. Avtalene forutsetter godkjennelse fra Konkurransetilsynet.

Funnemarks bilvirksomhet har en historie helt tilbake til år 1914, og består i dag av syv forhandlere med Toyota og Mercedes-Benz i Vestfold og Telemark, samt Viken fylke. Virksomheten har 180 ansatte, og solgte 4.600 nye og brukte biler i 2020, med en tilhørende omsetning på 1,6 milliarder kroner. Med en nasjonal andel på 10 prosent er Funnemark Norges nest største Toyota forhandler.

Kommentar fra Egil Funnemark ved Funnemark Eiendom AS;

Funnemark består av lokaldrevne bilforretninger, hvor unike medarbeidere på hvert sted har skapt fantastiske kundeopplevelser, salg- og markedsandeler i øverste divisjon, og hvor det gjøres en meget god jobb på verksted og deler.

Vi har en liten konsernadministrasjon, hvor jeg har vært hovedansvarlig samt støttet avdelingene på bilsalg og markedsføring. Min datter Lene Funnemark har støttet på drift av verksted og deler samt generelle systemer og Jørn Johnsen på økonomi. Så langt har det vært vanskelig å finne en optimal løsning på oppbemanning av administrasjonen, fordi vi trives med å være produktive og kjenne detaljene i driften. I en situasjon hvor Lene er småbarns mor og venter familieforøkelse, føler vi oss sårbare dersom det skulle inntreffe noe med oss. Alderen er heller ikke på min side, idet jeg fyller 64 år til våren. Lene har vært en betydelig bidragsyter for oss, når hun kom inn i driften for snart 6 år siden. Hun kom da fra BDO Revisjon etter endt siviløkonom utdannelse. Hun syntes imidlertid det vil være krevende å være småbarnsmor, samtidig som hun på sikt ville sitte igjen med den store arbeidsmengden det medfører å ha alene ansvaret for Funnemark.

Etter en samlet vurdering har vi kommet frem til at den beste løsningen er salg av bildriften til en langsiktig, profesjonell og god partner. Dette har vi funnet i Bilia og Bauda, som begge legger vekt på medarbeider trivsel, gode arbeidsforhold og tilfredse kunder.

Funnemark Eiendom AS vil beholde og videreutvikle eiendomsvirksomheten ved blant annet utleie av bilanleggene. Det ligger mye følelser og tanker ved å overlate en bedrift med så flotte medarbeidere til nye eiere. Når smittesituasjonen blir enklere, vil jeg komme rundt og takke hver enkelt for hva de har betydd for meg, våre kunder og hvordan de har bygget opp egen arbeidsplass til en unik bilforhandler bedrift.

Kommentar fra Frode Hebnes ved Bilia Personbil AS;

Vi i Bilia har i lengre tid ønsket å forsterke og ekspandere vårt strategiske partnerskap med Toyota, og er meget tilfredse med nå å få muligheten til å ta over Funnemark sine bilvirksomheter i Porsgrunn, Sandefjord, Larvik, Seljord og Notodden. Vi vurderer dette til å være svært veldrevne virksomheter, med en sterk historikk og forankring i sine respektive markedsområder, som vi ser frem til å ønske velkommen inn i Bilia. Dette vil på en god måte komplettere vår eksisterende Toyota representasjon i Vestfold og Telemark, samt representasjonen i Trøndelag, og gi forbedrede muligheter til å utvikle og ytterligere profesjonalisere vår Toyota operasjon ved Bilia i Norge.

Kommentar fra Henrik Baumann ved Bauda AS;

Vi er svært tilfredse over å kunne overta veldrevne Toyota-virksomheter på Kongsberg og Hokksund fra Funnemark-systemet. Oppkjøpet er et viktig steg i Bauda sitt arbeide med å vokse videre med Toyota i et voksende og tilstøtende distrikt hvor vi allerede har virksomhet. Med geografisk nærhet og gjennom lang felles fartstid og samarbeid i «Toyota-familien» har vi god kjennskap til virksomhetene. Takket være dyktige medarbeidere og god ledelse har Toyota en bunnsolid posisjon i Kongsberg/Hokksund-området. Gjennom samhandling med vårt øvrige konsern, har vi stor tro på at vi skal videreutvikle virksomhetene og ytterligere styrke Toyota sin posisjon i regionen, sier styreleder Henrik Baumann i Bauda.

Kommentar fra Dimitris Tripospitis ved Toyota Norge AS;

Toyota Norge vil gjerne få takke Egil Funnemark og hans familie for den fremragende måten de har representert Toyota på ved alle sine lokasjoner og i alle år. Toyota Funnemark har gjennom nitidig kundefokus, profesjonalitet og sterk lokal forankring vært blant de aller beste Toyota-forhandlerne i Norge. Når tiden nå er inne for å overlate rattet til nye krefter, takker jeg Egil og hans familie med de beste ønsker for fremtiden.

Vi er svært tilfredse med at våre eksisterende partnere Bilia Personbil AS og Bauda AS tar over driften av Funnemarks avdelinger. Vi ser frem til å utvide det strategiske samarbeidet med Bilia om den felles ambisjonen for videre vekst for Toyota i Norge. Bilia har vist seg som en kompetent og seriøs partner, som vi er sikre på vil ivareta så vel kunder som de ansatte i virksomhetene i Porsgrunn, Larvik, Seljord, Notodden, and Sandefjord, og vi ønsker de lykke til med dette viktige arbeidet.

Bauda AS er vår største forhandlergruppe i Norge, og også en av våre aller beste partnere både når det gjelder kundefokus og resultater. Vi er overbevist om at de vil videreføre og utvikle de meget solide Toyota-butikkene på Kongsberg og i Hokksund, og ønsker Bauda AS lykke til med dette arbeidet.

Kort beskrivelse av virksomhetene;

Toyota Norge AS eies 100 prosent av Toyota Motor Europe, er et nasjonalt markedsførings- og salgsselskap for Toyota- og Lexus biler, deler og tilbehør i Norge. Fra hovedkontoret i Drammen jobber Toyota Norge tett opp mot nesten 100 forhandlere og avdelinger over hele Norge – fra Farsund i sør til Longyearbyen i nord. Selskapet har de siste årene hatt en omsetning på rundt fem milliarder kroner årlig.

Bilia Personbil AS er et datterselskap av børsnoterte Bilia AB som gjennom virksomhet i 5 land (Sverige, Norge, Luxemburg, Belgia og Tyskland), og 137 lokasjoner med 4.600 medarbeidere, solgte 95.000 nye og brukte biler og omsatte for 30 milliarder kroner i 2020. I Norge representerer Bilia bilmerkene Toyota, Lexus, BMW, MINI og Volvo, og er totalt sett landets tredje største forhandlergruppering med en omsetning i 2020 på 8,3 milliarder kroner, og over 20.000 solgte nye og brukte biler ved 27 lokasjoner og med 1.200 medarbeidere. I 2015 ble Bilia forhandler av Toyota og Lexus i Norge gjennom oppkjøpet av Toyota Hell Bil AS i Trøndelag og Toyota Horten Tønsberg AS i Vestfold, som i dag er konsolidert inn i Toyota Bilia AS, et datterselskap til Bilia Personbil AS.

Bauda AS er morselskapet i Bauda-konsernet som består av 7 Toyota-forhandlere, hvorav 4 også representerer Lexus; Toyota Asker og Bærum AS, Toyota Drammen AS, Toyota Hønefoss AS, Toyota Oslo AS, Toyota Romerike AS, Toyota Sør AS og Toyota Østfold & Follo AS. Konsernets virksomhet drives fra 18 lokasjoner på Østlandet, samt Kristiansand. Bauda-forhandlerne står i dag for i overkant av 37 % av det totale Toyota-salget og 45 % av det totale Lexus-salget i Norge. I 2020 omsatte konsernet for 4 milliarder kroner og solgte ca. 16 000 nye og brukte biler, og har 760 medarbeidere. Bauda AS eies av Baumann-familien med 60 % og Toyota Motor Europe med 40%.

Ved ønske om ytterligere informasjon, vennligst kontakt;

Dimitris Tripospitis
Toyota Norge AS
Mobil; 902 59 730
Mail; dimitris.tripospitis@toyota.no

Egil Funnemark
Funnemark Eiendom AS
Mobil; 959 43 000
Mail; egil.funnemark@funnemark.toyota.no

Bilia Personbil AS
Mobil; 993 21 927
Mail; frode.hebnes@bilia.no

Henrik Baumann
Bauda AS
Mobil; 913 20 518
Mail; henrik.baumann@bauda.no

• toyota

• Oslo

Vi har 27 lokasjoner i Oslo, Viken, Innlandet, Vestfold - Telemark og Trøndelag. Vår visjon er at Bilia skal være bransjens beste servicebedrift, og vi har ca. 1.200 medarbeidere som hver dag etterstreber å skape en positiv opplevelse for alle som er i kontakt med oss.