Gir 250.000 kroner til lokale idrettslag

Hvert år gir Robert Smeby og hans medarbeidere bort hundretusenvis av kroner til lokale idrettslag og foreninger i Vestfold og Horten. Selv roser han de frivillige ildsjelene og de ansatte som hvert år bretter opp ermene i det som vel må kalles årets største dekk-dugnad.

-Dette er for meg en av årets triveligste dager. Fire ganger i året bretter vi alle opp ermene og trår til med god gammeldags dugnadsånd. Da er det full trøkk til langt på kveld og inntektene går uavkortet til lokale initiativ.

Tradisjon med å gi tilbake

Robert Smeby jobber som Salgs- og markedsdirektør for Toyota Bilia Tønsberg- og Horten samt Lexus Vestfold. Smeby forteller at de nå har drevet med dette i snart 20 år. Han ser at både kunder og ansatte engasjerer seg positivt i tanken på å gi noe tilbake til lokalsamfunnet disse dagene.

-Hvert år legges det ned et enormt antall med dugnadstimer i foreninger og idrettslag rundt om i distriktet. Uten ildsjelene og deres initiativ ville vi ikke hatt det engasjerte og flotte lokalsamfunnet vi har her i Tønsberg og Horten regionen. Vi mener derfor det er viktig at det lokale næringslivet gir noe tilbake og bidrar der det virker. Dette er et av våre bidrag, og kanskje noe av det kundene våre setter mest pris på, sier Smeby.

I løpet av noen hektiske kveldstimer gjennomføres det over 200 hjulskift i Tønsberg og Horten. Dette gjøres i tett samarbeid med representantene fra idrettslag eller forening mens kundene i god dugnadsånd blir servert kaffe, vafler og pølser.

-Kundene har booket tid på forhånd og de skal ikke måtte vente mer enn 20 minutter fra de ankommer senteret vårt til bilen er klar. Representantene fra idrettslaget hjelper til med parkering og dekk-logistikk slik at vi opprettholder flyten i køen. Våre mekanikere skrur og sørger for at alt sitter som det skal når kunden får igjen bilen sin, sier Smeby.

- Gull verdt

Bjørn Jensen jobber som kasserer i Husøy og Foynland Idrettsforening. Han var en av de som brukte nok en frikveld på klubben i sitt hjerte.

-Vi har vært heldige og fått være med på dette også tidligere. Jeg stiller opp sammen med resten av dugnadsgjengen fordi dugnad er hyggelig, sosialt og inkluderende. Det har vært fantastisk hyggelig å få være med på å bidra til fornøyde kunder, og ikke minst motta en sjekk på 24.000 kroner etter endt arbeidsdag. Dette er penger som barn og ungdom får mye glede av på Husøy Arena, sier Jensen i en kommentar.

Siden 2007 har idrettslaget bygd opp Husøy Arena til å bli et av Norges flotteste nærmiljøanlegg for sportslig aktivitet. Kun få meter fra vannkanten ligger det en kunstgressbane 11’er, en sandvolley/håndball bane, grillplass ved strandkanten, en kunstgressbane 7’er, et 5 år gammelt klubbhus og et 4 år gammelt garderobebygg.

- Velvilligheten fra Tønsberg og Horten brer om seg

Totalt samlet Toyota Bilia Tønsberg - Horten og Lexus Vestfold inn 250.000 kroner på hjulskift i 2018. Men det som startet lokalt har bredt om seg og er nå en nasjonal øvelse i Bilia-konsernet. Denne våren blir det arrangert hjulskiftdager på flere av selskapets lokasjoner fra Trøndelag i nord til Telemark i sør.

- I fjor endte man på over 3000 hjulskift og mer enn 700.000 kroner ble gitt til lokale samarbeidspartnere. Jeg er spent på årets resultater for hele Bilia konsernet og er glad for å kunne bidra, avslutter en engasjert Smeby.

Årets mottagere

• IL Ivrig Skiskyting
  • Ørn Horten
  • Skoppum IL
  • Husøy og Foynland IF
  • Flint Tønsberg Håndball

• bilia
  • dekkskift
  • hjulskift
  • toyota bilia
  • toyota
  • lexus
  • tønsberg
  • horten

Bilia i Norge er en del av Bilia-konsernet som er børsnotert i Stockholm. Vi er en av Europas største bilkjeder og finnes også i Sverige, Tyskland, Belgia og Luxemburg. I Norge tilbyr vi bilsalg, finansiering, verkstedtjenester samt tilbehørs- og reservedelssalg for BMW, MINI, Volvo, Toyota og Lexus.

Vi har 25 lokasjoner i Oslo, Akershus, Buskerud, Hedmark, Oppland, Telemark, Vestfold og Trøndelag. Vår visjon er at Bilia skal være bransjens beste servicebedrift, og vi har ca. 1.100 medarbeidere som hver dag etterstreber å skape en positiv opplevelse for alle som er i kontakt med oss. I 2017 ble omsetningen for Bilia i Norge i overkant av 7 mrd NOK.