Bildet viser et lite utvalg av typiske produkter som holder like lave priser som for 30 år siden!

Biltema fortsetter å holde stabile lave priser

Biltema sitt sortiment har gjennom årene utviklet seg fra å ha alt til bilen, til å kunne tilby alt til hverdagen og det meste for hele familien. Selvom Biltema nå er en av de største detaljhandelskjedene i Norden står vi fortsatt fast på løftet fra 1963 ved å tilby produkter med god kvalitet til lave priser.

Alltid lave priser
I år feirer Biltema 60 år i Norden. I den forbindelse har vi noen ekstra gode priser på utvalgte produkter. Allikevel er dette ikke den vanlige standarden hos Biltema. Hos oss er det alltid lave priser slik at det er trygt og forutsigbart for våre kunder å handle hos oss.

Eksempler på noen av produktene som kostet det samme i 2023 som i 1993 (endring i prosent):

Mer enn 12.000 produkter i sortimentet koster mindre enn kr 199,-
Det er ikke uten grunn at Biltema bruker slagordet «Hvorfor betale mer?». Hos Biltema betaler du ikke for fancy emballasje- eller dyr branding, kun for det produktet du trenger. Derfor er det kanskje ikke rart at majoriteten av de nærmere 19.000 unike produktene i sortimentet fortsatt koster under 200-lappen.

Hele familiens varehus
I 2023 har vi sett betydelige prisøkninger når det gjelder de fleste varer og tjenester. Dette betyr at familiene generelt sett får mindre å rutte med og må gjøre nøye vurderinger, før man går til innkjøp. Allikevel er det viktig at vi fortsetter å vedlikeholde det vi eier - som tross alt er en rimeligere og mer miljøvennlig løsning i et mer langsiktig perspektiv. Dermed er behovet for nødvendige vedlikeholdsprodukter for bil, båt, hjem og sykkel fortsatt til stede og da er det smart å slippe å betale for mye og velge Biltema - hele familiens varehus.

Biltema - Hele familiens varehus

Biltema har i dag over 160 varehus rundt om i Norden, og det blir stadig flere. De fleste bilinteresserte vet allerede at Biltema er en pålitelig leverandør av biltilbehør, reservedeler og verktøy. Men Biltema er mye mer enn dette. De siste årene har sortimentet blitt kraftig utvidet, og denne prosessen fortsetter. Biltema kan nå tilby et bredt spekter av sykler og sykkeltilbehør, data- og mobiltelefontilbehør, maling, byggevarer, verktøy, husholdningsartikler, reiseeffekter og mye annet. Alt til fornuftige priser

Mange av varehusene inneholder dessuten caféer for å skape en enda bedre handleopplevelse. Biltema har utviklet seg til å bli hele familiens varehus, med mottoet "Hvorfor betale mer?"

Slik startet det hele

I 1963 ble foretaket Biltema startet under navnet “Handelsbolaget BIL-TEMA”. Virksomheten var postordresalg av bildeler og tilbehør. Grunnleggeren Sten Åke ønsket å gjøre prisene lavere ved å eliminere unødvendige mellomledd og kjøpe direkte fra produsentene. Dermed kunne han senke prisene på markedet kraftig uten at dette gikk på bekostning av kvaliteten. Ved å holde lave priser kunne foretaket selge mye. Senere ble policyen også å merke produktene med varemerket Biltema for derved ytterligere å kunne senke prisene og slippe varemerketvister med forskjellige generalagenter.

Han formulerte den opprinnelige forretningsideen, som var “å tilby varer av god kvalitet til en god pris”, og han henvendte seg framfor alt til bileiere ved å beskrive målgruppen slik: “Tilbudet skal omfatte det meste en bileier trenger for bilen sin.”