Biltema lanserer en omfattende bærekraftsstrategi

Biltema lanserer en omfattende bærekraftsstrategi

Varehuskjeden Biltema presenterer for første gang en strategi for bærekraft. Strategien stiller store krav til alt fra produsenter og leverandører, til varetransport og bygging av varehus.

Biltema har i lang tid jobbet målrettet med miljøvennlige tiltak, og nå lanserer detaljhandelsgiganten en omfattende bærekraftsstrategi med et stort antall konkrete tiltak til fordel for klimaet. I følge Adelina Voci, visedirektør i Biltema Sverige, er det et vinn-vinn-prosjekt:

- Bærekraftige tiltak blir ofte sett på som noe som koster penger og må prioriteres på bekostning av overskudd, men etter vårt syn kommer det alle parter til gode. Når vi utfordrer oss, kan vi finne gode bærekraftige og lønnsomme løsninger, som også bidrar til at kundene våre vil handle hos oss om ti år.

Synlig for kundene

I fremtiden vil kundene kunne se - via symboler på produktet - om miljø og bærekraft har blitt vurdert i utviklingen av produktet de har tenkt å kjøpe. Som en del av strategien vil sortimentet utvides kontinuerlig, slik at kundene enkelt vil kunne se om det er lettere og bedre å reparere i stedet for å kjøpe nytt.

Klima og varetransport

Biltema har lenge jobbet med klimaoptimalisering av de mange varetransportene, og satser nå tungt på jernbanetransport.

- Vi startet med forsøk i Norge i 2017, og vi leverer nå varer med tog til halvparten av alle varehusene i Norge. Hver uke blir varer som normalt tar opp 80 lastebiltransporter i stedet fraktet med tog, og CO2-besparelsen beregnes til i underkant av 90%. For lange transporter er transportpallene nå laget av resirkulerbart papp, så vi unngår returtransport av tomme paller - dette gir også lavere CO2-utslipp, sier Adelina Voci.

Krav til leverandører

Som et minimum må alle Biltema-leverandører og produsenter leve opp til sosiale rettigheter som minimumslønn, maksimal arbeidstid og sikkerhetsstandardene som finnes i det aktuelle landet. I tillegg er det store ambisjoner om å få leverandører til å bruke fornybar energi i all produksjon for å redusere klimagassutslipp.

- Vi har innflytelse til å gjøre en forskjell, og hvis en leverandør ikke kan påvirkes, så velger vi en annen, avslutter Voci.

Les mer om Biltemas bærekraftsstrategi her.

Plastavfall fra Biltemas store varelager i Halmstad blir sendt til gjenbruk hos en lokal bedrift.

Biltema Foundation er en del av bærekraftsstrategien, og bidrar med store donasjoner til bl.a. kreftforskning og utdannelse. Se mer her.

Ny og mer miljøvennlig emballasje vil bli vanligere over tid.

Reparere i stedet for å kjøpe nytt, er Biltemas miljøvennlig budskap.

Biltemas visedirektør Adelina Voci forteller også at planleggingen med å investere i solceller på varehusene allerede er i gang.

Biltema er en av Nordens største butikkjeder med 150 varehus i norden. Biltemas sortiment er i stadig utvikling, og i dag finnes det mer enn 19.000 produkter i kategoriene bil, sykkel, båt, fritid, hjem, kontor-multimedia, bygg, bilpleie og verktøy. Les mer på biltema.no.