(NO) Barns digitale hverdag er voksenfri

Omtrent alle foreldre mener det er viktig å følge med på hvordan barna bruker Internett og mobil. – Barn sier selv dette er voksenfrie soner. Uten et godt verktøy vil det være nesten umulig å ha kontroll, mener trebarnsmamma og gründer bak trygghetsløsning.

- Barn må ha sine hemmelige områder hvor de kan utforske og prøve seg frem. Men det er viktig at dette er en frihet med klart definerte rammer, mener mobilgründer og trebarnsmor, Silje Vallestad. Hun fikk ideen til trygghetsløsningen Bipper da hennes egen datter begynte på skolen, og hun oppdaget at andre seksåringer allerede hadde fått egen mobil.

En fersk undersøkelse Respons Analyse har gjennomført i samarbeid med Bipper viser at nær samtlige foreldre med barn i barneskolen mener det er viktig å følge med på hvordan barn bruker Internett og mobil. 83 prosent mener dette er svært viktig, mens 15 prosent sier de synes det er ganske viktig. Kun tre prosent mener det er mindre viktig eller ikke viktig.

Kvinner flinkest
- Det er særlig kvinner som er opptatt av dette. Nesten ni av ti kvinner sier dette er svært viktig, mens under åtte av ti menn sier det samme, forteller Vallestad.

Samtidig forteller tre av ti barn i en rapport om barn og digitale medier som Medietilsynet gjennomførte tidligere i år, at de ikke har fått informasjon om trygg bruk av mobiltelefon. Det er som regel mor eller venner barn snakker med om de opplever noe fælt eller ekkelt på mobil eller Internett, men ett av ti barn velger ikke å snakke med noen i det hele tatt.

Bipper er en tjeneste som er ment for foreldre med barn i barneskolen, og lar foreldre selv definere barnas grenser på mobil. Via en nettside kan foreldre bestemme når og hvem barna kan ringe, og hvor mye de kan ringe for. Tjenesten har også en trygghetsalarm og begrenset lokaliseringsfunksjon.

Anbefales av Barnevakten

Bipper er anbefalt av Barnevakten, og lanseres i disse dager i butikkene. Daglig leder Øystein Samnøen mener at Bipper gir foreldre et verktøy som gjør det mye lettere å sette rammer rundt barns mobilbruk, noe Barnevakten lenge har etterlyst.

- Det viktigste for foreldre er å snakke med barna om trygg og bevisst mobilbruk, men foreldreverktøyet Bipper kan være et nyttig supplement, mener han.

Han legger til at Bipper er en verdensnyhet og at dets norske opphav kan skyldes at Norge var veldig tidlig ute med utbredt bruk av mobil blant barn.

– Spørsmålet om barn og mobil er i dag relevant allerede fra første klasse, sier Samnøen.

Kontaktinformasjon:

• mobil
  • barn

Om Bipper

Bipper er et selskap gründet av trebarnsmoren Silje Vallestad i 2007. Hun etablerte selskapet da hun fikk erfare at hennes seks år gamle datters venninner hadde mobiltelefon, og ikke kunne finne noen mobilløsninger tilgjengelig på markedet, som kunne dekke hennes behov som forelder. Bipper tilbyr en sikkerhetsløsning som gjør mobiltelefoner tryggere og bedre tilpasset de yngste brukerne (barneskolebarn). Foreldre kan gjennom en personlig webportal bestemme hvem deres barn kan kommunisere med, og når og hvordan barnet kan bruke mobiltelefonen. Bipper tilbyr også en trygghetsalarm og lokaliseringstjeneste.

Bipper har tidligere vunnet priser under 2010 Bully Award, 2010 Mobile World Congress Mobile Premier Award, og SIMafine 2010. Selskapet har hovedkontor i Bergen, med distriktskontor i New Jersey, USA. Oktober 2010 lanserte Bipper internasjonalt, med Bulgaria som første land ut.

Olav Balandin

Pressekontakt Technology +47 40 83 0000