Vakkert tilbehør til bunaden

Dagen vi nordmenn smiler bredest og hilser på fremmede i gaten nærmer seg med stormskritt. På 17. mai kommer også de fargerike og nydelige nasjonaldraktene våre frem i all sin prakt. Bunadens popularitet har de siste årene økt kraftig. Visste du at mer enn to av tre norske kvinner har bunad? Det blir stadig mer og mer populært med bunad til herre også. Bunaden er et plagg med mange tradisjoner, og et mangfoldig vakkert tilbehør. Meningene er mange om hva som tilhører nasjonaldrakten og ikke. Men en komplett bunadslook kan være så mangt; om det innebærer hårklyper, ringer eller et spesielt par med sokker er helt opp til deg selv.

Bunadstilbehør til bunaden

Hos Bjørklund får du kjøpt mange varianter av bunadstilbehør du muligens ikke ante fantes! Bunadsølv er så mye mer enn bare hals-søljer og bunadsknapper. Om du ønsker å stase deg opp litt ekstra, finnes det mye du kan pynte deg med som både er i tråd med bunadstradisjon og arv. Bjørklund har utvalget, og vi håper du lar deg inspirere av våre tilbehørstips.

Hårpynt

Hårpynt til bunaden har eskalert de siste årene. Nå får du nydelige hårklyper eller kledelige hårspenner som gir sveisen det lille ekstra. Sett opp håret i en enkel oppsats hvor du plasserer hårpynten der du måtte ønske. De er også flotte å feste i flettet hår.

Øredobber til bunaden

Flotte bunads øredobber i mange varianter! Finn øredobber til din bunad her.

Bunadsbelter

Nydelige beltestøler! Disse kommer i mange ulike varianter ettersom hvilken bunad du har. Om du har veske må du huske å ha plass til en veskestøl også. Flere av våre butikker monterer gjerne beltet for deg! Finn utvalget til din bunad her.

Veskelås og sikringslenke

Veskelåser til bunadsvesken med nydelige detaljer. Husk også sikringslenke så ikke du mister bunadsvesken din.

Bunadsring

Bunadsringer i mange varianter, og alle med tradisjonelle utforminger. Justerbare størrelser.

Bunadskniv

Norsk kvalitetshåndtverk som både er praktisk og helt nydelig – bunadskniven.

Lommeur til bunaden

Lommeur har også økt i popularitet den senere tiden. Det er mote med røtter i fortiden. I dagens trendbilde benyttes lommeuret som et moteriktig tilbehør på samme linje som smykker. Spesielt til herrebunaden er lommeuret et must. Da selvfølgelig med passende klokkelenke til.

Vi håper vi har hjulpet deg med noen gode tips på veien. Bunadsølv er også fint å gi som gave. Dette er tidløse, kvalitetsprodukter som enhver bærer av nasjonaldrakten setter stor pris på. Se hele utvalget her, og besøk våre Bjørklund-butikker for å bestille opp dine favoritter. (Bunadssølv kan dessverre ikke kjøpes via nett, og det kan forekomme bestillings tid på enkelte mønstre.)

Sist men ikke minst – nyt den store dagen!

• hårpynt
  • lommeur
  • bunadsring
  • bjørklund
  • stolt
  • nasjonaldrakt
  • nasjonaldag
  • tradisjoner
  • håndtverk
  • norsk håndtverk
  • sylvsmidja
  • bunadsølv
  • bunad

Noen av merkene du finner i våre butikker er: By Olea of Norway, Blossom Copenhagen, ByBiehl, Ideal of Sweden, Dima, Arts & Crafts, Magi, Felix og Duette.