Bydelshuset Alna, Oslo Kommune.

“Når to etasjer stenger, må vi jobbe hjemme da?”

Når to etasjer stenger, må vi jobbe hjemme da?”

Bydel Alna har satt seg som et av sine mål, å være en av de mest bærekraftige bydelene i Oslo. I sommer besluttet avdelingsdirektørens ledergruppe, med blant annet avdelingsdirektør Monica Newman og Rakel Teresa Donato, hovedvernombud i bydelen, i front, å stenge to etasjer i bydelsbygget under fellesferien. Tiltaket hadde som hensikt å adressere flere aspekter, som blant annet FN´s klimamål, besparelser ift renhold samt økt mobilitet blant ansatte.

Bakgrunnen for dette hårete tiltaket, er bruk av sensorikk og data fra BLDNG.ai. Data gir solid grunnlag for å kunne fatte beslutninger rundt utnyttelse av areal og tilstedeværelse av de ansatte. Data viste at i fellesferien var det rom for å stenge to etasjer, for å teste hvilke gevinster dette kunne gi – i tillegg til et solid tiltak mot FN´s bærekraftsmål nummer 8, 12 og 13: anstendig arbeid og økonomisk vekst, ansvarlig forbruk og produksjon samt stoppe klimaendringene. I tillegg gir stenging de ansatte mulighet til å samhandle mer på tvers, da enkelte miljøer må i større grad benytte seg av det aktivitetsbaserte konseptet i bydelshuset.

Hva ble resultatet av stengingen? Konklusjonen er klar, bydel Alna ønsker i alle ferier (og i tider med mindre belegg) å gjøre konkrete vurderinger på å stenge ned/redusere areal i sitt bydelshus.

«Om de ansatte verdsatte tiltaket er kanskje to-delt (noe støy vil enhver endring medføre, og det er forventet, men her er tydelig og god kommunikasjon i forkant nøkkelen til suksess), men jeg er sikker på at jo mer vi praktiserer dette og gjør det til en del av vårt strategiske valg og kultur - så vil bevisstheten øke. Det som er utvilsomhet er at alle ansatte verdsatte rene lokaler, og var inneforstått både med de økonomiske besparelsene og deres bidrag for et mer bærekraftig samfunn», sier Monica Newman.

Videre er det større gevinster i besparelser relatert til renhold spesielt, energi og drift. I perioden fikk bydelen utført hovedrenhold uten innleide vikarer og overtid, da renholdet kunne utføres innen ordinær arbeidstid. Energiforbruket gikk ned, da strøm/belysning og klimaanlegg kunne skrues av i to etasjer. Videre ble mindre driftskostander betydelig redusert. Den totale besparelsen i perioden på fire uker ligger på hele 350.000,-, og da er selvsagt ikke klima-budsjettet medregnet.

Så nei, man må ikke jobbe hjemmefra selv om to etasjer stenger i ferien, men du kan bli kjent med nye kollegaer – og ikke minst bidra til betydelig reduserte kostnader og et penere klima-regnskap.

Emner

BLDNG.ai ble stiftet 1.4.21, og eies 100% av Telenor Group; og har satt seg som mål å bli størst i Norden på smarte bygg. Satsningen vil gi et etterlengtet løft i moderniseringen av eiendomsbransjen. Eiendomssektoren er i dag ansvarlig for nesten 40% av verdens klimautslipp, og smartere bygg er nøkkelen for å redusere klima-avtrykket i sektoren. Selskapet omsatte for ca 10 MNOK i 2021, og har idag 12 ansatte med høy kompetanse og erfaring innen sine områder. Våre kunder er blant Norges største bedrifter, og vi sikter mot å bli Norges ledende prop-tech selskap.

Steffan Thorvaldsen

Pressekontakt CSO

BLDNG.ai leverer Norges beste proptech plattform for eiendom

Ved hjelp av sensorer og datakilder som samler inn data, gir BLDNG.Hub byggeiere og leietakere verdifull innsikt i hvordan et bygg faktisk brukes. Smart-teknologien holder blant annet oversikt over hvor mange som er på jobb, i hvilken del av bygget de befinner seg i, hvilke rom som er i bruk, samt byggets luftkvalitet. Løsningen kan brukes til å utvikle nyskapende måter å ta i bruk et bygg på, samt forenkle ansattes hverdag med appen MyBLDNG som er integrert med Office365 og gjør jobbhverdagen mer effektiv. Bldng.ai samler innsikt om bygg for å skape gode opplevelser til brukere og gevinster til leietagere og byggeiere.

Bldng.ai AS
Snarøyveien 30 D