En klassiker i ny drakt: MINI presenterer helelektriske MINI Aceman

En klassiker i ny drakt: MINI presenterer helelektriske MINI Aceman

MINI fortsetter reisen mot å bli et helelektrisk varemerke med sitt nyeste tilskudd – MINI Aceman. Det nye familiemedlemmet kommer i to ulike modeller: MINI Aceman E og MINI Aceman SE. Crossover-modellen kombinerer kompakt størrelse med maksimal plassutnyttelse, og utslippsfri kjøreglede i gokart-format.

MINI Aceman er den første crossover-modellen i premiumklassens småbilsegment. Nykommeren er tro mot merkets ikoniske design, og selve grunnideen om å maksimere plassen på kreativt vis.

Tross sine kompakte ytre mål på litt over fire meter, gir bilens progressive design plass til fem komfortable seter, og et bagasjerom med et lastevolum på 300 liter (inntil 1005 liter).

Den digitale brukeropplevelsen er også forbedret med innovativ teknologi, samtidig som den elektriske drivlinjen legger grunnlaget for merkets ikoniske gokart-følelse. Med moderne assistansesystemer og et karakteristisk design, baner MINI veien for en helelektrisk fremtid.

Sporty og selvsikker
MINI Aceman har en ungdommelig og sterk personlighet, og et smidig, kompakt og originalt formspråk; den perfekte hverdagskameraten for den som verdsetter uttrykksfull mobilitet i urbane områder. Og med en rekkevidde på inntil 406 kilometer, kan du kjøre utslippsfritt langt utenfor bygrensene.

Med 4,07 meter på lengden, 1,75 meter i bredden og 1,5 i høyden, havner Aceman mellom MINI Cooper og MINI Countryman; en sporty, smidig og selvsikker modell. Den iøynefallende fronten gir et kraftfullt uttrykk inspirert av MINIs typiske designelementer, som frontlysene og den karakteristiske frontgrillen, og en revidert versjon av den tradisjonelle heksagon-formen. Utstyrsmessig finnes det ulike aerodynamiske felgdesign mellom 17 og 19 tommer, som forsterker modellens kraftige uttrykk.

Det nye understellet bidrar til MINI Acemans sportslige karakter og den typiske kjøregleden som MINI-merket står for. Dekkene har en diameter på 654 mm, som både hever bilens kraftfulle tilstedeværelse og forbedrer kjøredynamikk og komfort. MINI Aceman er utstyrt med et presist dempingssystem med høyt forspente stabilisatorer, som forbedrer både styringspresisjon og nøyaktighet, og sikrer god stabilitet.

Oppgradert klassiker
MINIs nye designstil, «Karismatisk enkelhet», er aller tydeligst i interiøret. Ved hjelp av metodisk materialredusering, følger modellen visjonen til Alec Issigonis, mannen bak den originale Minien.

Utsikten fra førersetet viser deg alle de klassiske MINI-elementene: Det letthåndterlige rattet, nytolkningen av det ikoniske girskiftet, og selvsagt den sirkelformede OLED-skjermen. Den uttrykksfulle skjermen med sitt sentrale instrumentpanel, måler bare 240 mm i diameter, og er designet i høykvalitetsglass. Med MINI Operating System 9, kan samtlige kjørefunksjoner aktiveres intuitivt gjennom berøringsskjerm eller stemmestyring. Og takket være det nedfellbare baksetet, kan bagasjerommet utvides fra 300 til 1005 liter ved behov.

Fra 0 til 100 på sju sekunder
Elbilen MINI Aceman kommer i to modeller: MINI Aceman E og den kraftigere storebroren MINI Aceman SE.

Førstnevnte har en batteripakke på 42,5 kWh, noe som gir en rekkevidde på inntil 310 km (i henhold til WLTP). Motoren yter 135 kW (184 hk) med maks dreiemoment på 290 newtonmeter. Den går fra 0 til 100 km/t på 7,9 sekunder, og har en toppfart på 160 km/t.

MINI Aceman SE har en større batteripakke på 54,2 kWh, noe som gir en rekkevidde på inntil 406 km (i henhold til WLTP). Motoren har en høyere effekt, 160 kW (218 hk), og et dreiemoment på 330 newtonmeter. Den går fra 0 til 100 km/t på 7,1 sekunder, og har en toppfart på 170 km/t.

Begge versjonene har en maksimal ladekapasitet på 11 kW ved AC-lading. Det gir mulighet for hurtiglading på inntil 75 kW i MINI Aceman E og 95 kW i Aceman SE, slik at du under ideelle forhold lader batteripakken fra 10 til 80 prosent på en knapp halvtime.

For å sikre effektive ladeopphold, akklimatiseres batteriet til ideelle forhold hvis bilens navigasjonssystem brukes for å navigere til en hurtiglader.

Salget av nye MINI Aceman forventes å starte i begynnelsen av sommeren, og de første bilene vil kunne kjøres hjem mot slutten av året.

MINI går over til direktesalg i Norge
I forbindelse med lanseringen av en ny æra med MINI-modeller, går MINI over til direktesalg, en såkalt agentmodell. Implementeringen av den nye salgsmodellen vil skje gradvis innenfor BMW Group, der MINI i Norge er et av de første markedene som blir aktivt fra og med 1. mai 2024.

De resterende markedene i Europa vil følge etter, og planen er at også BMW skal gå over til direktesalg i Europa innen 2026. Den nye salgsmodellen er utviklet i samarbeid med forhandlerne over tid, og disse vil fortsatt være en bærebjelke for merkets suksess. Som en del av omleggingen, vil BMW Group digitalisere hele kjøpsprosessen, noe som vil gjøre det mulig for kunder å velge mellom å kjøpe bilen på nett eller fysisk hos en forhandler.

– Fremtidens bilsalg går mot et mer transparent marked med faste priser og netthandel. Vi er nødt til å møte kundene utenfor de tidligere tradisjonelle salgskanalene, og gjøre det enklere for dem å bestille bil og sikre en sømløs kundeopplevelse mellom online og offline. Som en del av dette, går vi derfor over til en agentmodell, samtidig som vi beholder forhandlerne våre, da de utgjør ryggraden også i den nye salgsmodellen. Med den vellykkede overgangen i Sverige ser vi nå frem til å lansere de samme systemene i Norge og gi kundene våre den samme gode kundeopplevelsen, sier Niklas Sjöberg, leder for MINI i Nord-Europa.