Helt nye BMW 2-serie Active Tourer: Allsidige plug-in hybrider med opptil 80 km elektrisk rekkevidde

BMW utfordret nok en gang det tradisjonelle når første generasjon BMW 2-serie Active Tourer ble lansert i 2014. Neste år lanseres en helt ny generasjon – med teknikk fra øverste hylle og to plug-in hybrider med xDrive firehjulsdrift og elektrisk rekkevidde på opptil 80 km.

BMW har lang historie for å lansere biler i segmenter som gjerne ikke er typiske for BMW. Med BMW 2-serie Active Tourer skrev man nok et nytt kapittel i 2014. Og, med historien i hånd, kan man godt si at tilnærmingen lønte seg: Over 430 000 eksemplarer av den kompakte flerbruksbilen er solgt, og over 80 prosent av kjøperne var nye BMW-kunder.

For Norges del kommer man ikke unna plug-in hybriden BMW 225xe Active Tourer. Da den kom på markedet i 2015, var det den første firehjulsdrevne plug-in hybriden i kompaktsegmentet i Norge. Siden den gang har det blitt solgt godt over 7 000 eksemplarer her til lands.

Lanseres 2022
I februar neste år lanseres en helt ny generasjon BMW 2-serie Active Tourer. De praktiske egenskapene er beholdt, men den nye generasjonen kan skilte med et helt nytt nivå av teknikk og komfort. Designen er også mer markant, med skarpere linjer fra BMWs nye formspråk.

Helt nye BMW 2-serie Active Tourer bygger på en ny plattform, skreddersydd til både forbrenningsmotorer og elektrifiserte drivlinjer, takket være lav vekt og fleksibilitet. Sammenlignet med forrige generasjon, er bilen 32 mm lengre (til 4386 mm), 24 mm bredere (til 1824 mm) og 21 mm høyere (til 1576 mm). Akselavstanden er den samme (2670 mm), mens sporvidden har økt med 25 mm på forakselen (til 1586 mm) og 26 mm på bakakselen (til 1588 mm). De økte dimensjonene gir naturlig nok også bedre innvendig plass.

Teknikk fra øverste hylle
Interiøret i den nye generasjonen har fått en helt ny geometri. Helt nye BMW 2-serie Active Tourer er den første kompaktmodellen som tar i bruk BMW Curved Display, den store infotainmentskjermen med det nye operativsystemet iDrive 8, som man kjenner fra BMW iX og BMW i4. Ønsker man å forsterke luksusfølelsen ytterligere, kan instrumentpanelet også kles i Sensetac-skinn – på samme måte som langt større BMW-er

En rekke av førerassistansesystemene og infotainment-løsningene fra større BMWer har også funnet veien til kompaktklassen. Faktisk tilbyr helt nye 2-serie Active Tourer det største utvalget av fører- og parkeringsassistenter i en kompaktmodell fra BMW, noensinne. Cruise control med bremsefunksjon, frontkollisjons-varsling, parkeringsassistent med ryggekamera og ryggeassistent, er alt standardteknikk i den helt nye kompaktmodellen. Og, som med alle andre BMW-er, har man muligheten til å tilpasse bilen ved å legge til en rekke andre funksjoner og systemer.

To plug-in hybrider
I Norge vil BMW tilby de to plug-in hybridene, 225e xDrive Active Tourer og 230e xDrive Active Tourer, som lanseres neste sommer. For første gang brukes 5. generasjon BMW eDrive drivlinje i en plug-in hybrid. Flere av komponentene stammer altså fra drivlinjen til i BMW iX3, i4 og iX.

I BMW 225e xDrive Active Tourer leverer bensinmotoren 136 hk til forhjulene, mens elektromotoren leverer 80 kW/109 hk til bakhjulene. Samlet effekt er 245 hk.

I BMW 230e xDrive Active Tourer leverer bensinmotoren 150 hk til forhjulene, mens elektromotoren leverer 130 kW/177 hk til bakhjulene. Samlet effekt er 326 hk. Begge modellene har et bagasjeromsvolum fra 406 til 1370 liter og en tillat tilhengervekt på opptil 1400 kg.

Batteriet er det samme i begge modellene og har en bruttokapasitet på 16,3 kWh og en nettokapasitet på 14,9 kWh. Ladekapasiteten er opp fra 3,7 kW på forrige generasjon til 7,4 kW. Det betyr at batteriet kan full lades fra 0 til 100 prosent på rundt 2,5 timer. Gjennom lading fra en 220V husholdningskontakt, lades batteriet fullt på under åtte timer.

Med den nye konstruksjonen og økte kapasiteten til batteriet, utvides også den elektriske aksjonsradiusen betraktelig. De to plug-in hybridene har begge en elektrisk rekkevidde på opptil 80 km WLTP.

– I en tid hvor mye av fokuset ligger på BMW iX og BMW i4, så viser vi med den nye 2-serie Active Tourer at BMW Groups sterke satsning på elektrifisering også kommer plug-in hybridene til gode. Når våre ladbare modeller i stor grad fremover kan dele komponenter, er det mulig å by på plug-in hybrider med solid elektrisk rekkevidde i hverdagen, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør BMW Group Norge.

Prisene presenteres når norske forhandlere etter hvert åpner for bestilling.