Helt nye BMW 4-serie: Snart klar på startstreken

Helt nye BMW 4-serie: Snart klar på startstreken

Konseptbilen hadde premiere på bilutstillingen i Frankfurt i fjor høst. Nå gjenstår kun den siste finpussen før helt nye BMW 4-serie Coupé er klar for lansering og serieproduksjon.

Prototypene av BMW 4-serie Coupé er testet på alt fra vinterveiene i Arjeplog i Sverige, til BMWs testsenter i sørfranske Miramas, og på den beryktede racingbanen Nürburgring. Nå har bilene returnert til sine røtter; BMWs forsknings- og utviklingssenter i München. På de mange landeveiene rundt den tyske storbyen, gjøres nå de siste justeringene på chassiset før serieproduksjonen starter senere i år.

To brødre som ikke er brødre
Sammenlignet med siste generasjon BMW 3-serie Sedan, er helt nye BMW 4-serie Coupé 57 mm lavere, noe som igjen også medfører at tyngdepunktet flyttes 21 mm nærmere asfalten. På bakakselen er sporvidden 23 millimeter bredere. Det betyr at helt nye BMW 4-serie Coupé har en egen identitet og at det er mer enn de to dørene som skiller den fra BMW 3-serie Sedan. Også eksteriørdesignen, som fortsatt er kamuflert for publikum, gjør det enklere enn noen gang å skille 4-serien fra 3-serien.

Firehjulsdrift og batterikraft
Spydspissen ved lansering er BMW M440i xDrive Coupé. Under panseret sitter en rekkesekser på 374 hk, som igjen er koblet sammen med et 48V mild-hybridsystem og et ekstra batteri. Mild-hybridsystemet bidrar både til mer effektivitet og ekstra krefter. 8 kW/11 hk ekstra blir tilgjengelig ved rask akselerasjon og andre sprintøvelser. Kreftene finner veien til asfalten gjennom en 8-trinns automatgirkasse og xDrive firehjulsdrift.

– Den nye generasjonen BMW 4-serie vil by på et bredt spekter av ulike modeller. To kommende ikoner er helelektriske BMW i4 og råskinnet BMW M4, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.

Mer informasjon blir tilgjengelig når helt nye BMW 4-serie snart får sin offisielle premiere.