Helt nye BMW CE 02: Elektrisk kjøreglede på to hjul for både yngre og eldre fans

To år etter lanseringen av BMW´s elektriske motorsykkel BMW CE 04, presenter BMW Motorrad en ny type elektrisk tohjuling – tilpasset urbane eventyrere i flere aldersklasser.

Med helt nye BMW CE 02 ruller BMW Motorrad et inn et nytt segment og ønsker samtidig en yngre målgruppe velkommen inn i BMW’s verden. BMW CE 02 leveres nemlig i to versjoner og klassifiseres enten som en elektrisk motorsykkel eller en elektrisk moped. Begge versjonene byr på samme smidige, praktiske og robuste egenskaper og er skapt for kjøreglede på alle underlag.

To motorvarianter: Lett motorsykkel og moped

BMW CE 02 har en maksimal effekt på 11 kW (15 hk). Den kraftfulle motoren tar CE 02 fra 0-50 km/t på 3 sekunder, samtidig som den byr på en dynamisk kjøreopplevelse opp til 95 km/t.

BMW CE 02 kommer også i en 4 kW-versjon (5 hk), med begrenset hastighet på 45 km/t. Denne versjonen kan dermed kjøres av personer med førerkort for moped eller vanlig førerkort for bil.

Maksimalt dreiemoment på begge versjonene er 55 Nm.

Opptil 9 mil elektrisk rekkevidde

Helt nye BMW CE 02 kjennetegnes av sin lekne håndtering, mye takket være den lave vekten (11 kW-versjon: 132 kg, 4 kW-versjon: 119 kg) samt sadelhøyden på 750 mm. Den svært kompakte størrelsen gjør den optimal for urbane eventyr, men med en rekkevidde på mer enn 90 km (WMTC) for den kraftigste versjonen, kan også landeveiene utforskes.

4 kW-versjonen har en batteripakke med maksimal kapasitet på 1,96 kWh, mens 11 kW-versjonen har en dobbel batteripakke med maksimal kapasitet på 3,92 kWh. Batteripakkene er uttakbare for service/vedlikehold og oppbevaring.

En lader med kapasitet 0,9 kW for tilkobling til en vanlig husholdningskontakt følger med som standard. Som tilvalg finnes også en lader med effekt på 1,5 kW. Da kan batteriene til 11 kW-versjonen fullades på ca. 3,5 timer.

Flow, Surf & Flash

Helt nye BMW CE 02 kommer med to kjøremodus som standard: "Flow", som byr på optimale innstillinger for lett kjøring i bytrafikk, og "Surf", som gir en mer dynamisk kjøreopplevelse. I tillegg finnes kjøremoduset "Flash" på tilvalg-menyen. Da blir opplevelsen bak rattet på tohjulingen enda mer sportslig og dynamisk.

Chassis og design

Chassiset til BMW CE 02 er en sterk og stabil stålramme. Teleskopgaffelen fremme er hydraulisk dempet, mens bakhjulet er koblet til en enkel svingarm. De brede dekkene er montert på lettmetallfelger og skivebremser er standard både foran og bak.

Den sorte basefargen gir en øyenfallende kontrast mot granitgrå overflater i matt metallisk farge, i kombinasjon med matte og høyglansede detaljer. Velger man den spesielle Highline-versjonen får BMW CE 02 et mer fargesterkt trykk, med blant annet gullanodiserte gafler.

En lettlest 3,5" TFT-skjerm informerer om hastighet, batteristatus med mer.

Lanseres første halvdel 2024

Helt nye BMW CE 02 lanseres i første halvdel 2024. Norske forhandlere vil kunne ta imot forhåndsbestillinger innen kort tid.

Veiledende priser pt er kr. 85.000 for 11 kW-versjonen (lett motorsykkel) og kr. 71.000 for 4 kW-versjonen (moped). Man kan søke om henholdsvis kr. 15.000* og kr. 3.500 i støtte fra Enovatilskuddet.

*Fra 1. oktober reduseres støttebeløpet for elektrisk lett motorsykkel til kr. 11.000.