Helt nye BMW i7: Elektrisk verdenspremiere i april

Helt nye BMW i7: Elektrisk verdenspremiere i april

Med BMW i7 introduserer BMW verdens første helelektriske luksussedan* - en erketypisk BMW 7-serie og en ny tolkning av design og luksus fra øverste hylle. Noen uker før verdenspremieren deles nå noen flere detaljer av hva som venter.

BMW Group fortsetter utvidelsen av nye helelektriske modeller i nye segmenter. I 2023 forventer det tyske selskapet å dekke over 90 prosent av de ulike segmentene med elbiler. I år får BMW i3, BMW iX3, BMW i4 og BMW iX selskap av både BMW iX1 og BMW i7. Sistnevnte som verdens første helelektriske luksussedan, bringer den innovativ kjøreglede til veien med en rekkevidde på mer enn 600 kilometer.

Helelektriske BMW i7 bygger på samme konstruksjon og konsept som andre kommende modellvarianter av neste generasjon BMW 7-serie. Det garanterer for at BMW i7 vil by på den samme karakteristiske kombinasjonen av sportslige og komfortorienterte kjøreegenskaper, sammen med den eksklusive romsligheten man er vant til å finne i en luksuriøs BMW-sedan. BMW i7 blir den mest potente modellvarianten i den nye 7-serien, med en effekt på mer enn 600 elektriske hestekrefter. Basert på prognosene fra prototypene som har blitt testet rundt om i verden det siste året, vil BMW i7 få et kombinert strømforbruk fra 18,9 kWh – 19,7 kWh og en elektrisk rekkevidde fra 580 – 610 kilometer, basert på WLTP-normen.

Ny tolkning av design og luksus
Den karakteristiske designen til de to runde frontlyktene og nyre-grillen er fullstendig nytolket i BMW i7. Noen av de spesielle designtrekkene ligger i de øvre elementene til frontlysene, laget av eksklusivt krystallglass, og den lysende konturen til nyregrillen.

I interiøret ligger fokuset på den innovative brukeropplevelsen og siste generasjon av iDrive-operativsystemet. I tillegg til BMW Curved Display, som man kjenner fra BMW i4 og BMW iX, gir en ny type lys- og funksjonslist på instrumentpanelet og dørene en spesiell opplevelse – både visuelt og gjennom berøring.

I baksetene i helt nye BMW i7 finner man både enestående komfort og nye underholdningsstandarder. Med BMW Theater Screen, som felles ned fra taket, får man en ultrabred 31 tommers skjerm med 32:9 panoramaformat og 8K-oppløsning. Den forvandler baksetene til en eksklusiv, privat kinosal hvor passasjerene eksempelvis kan velge sine personlige favoritter fra en rekke ulike strømmetjenester.

Premiere i april
Helt nye BMW i7 får sin premiere i april. Norske forhandlere vil åpne for bestilling til sommeren.

*BMW er godt kjent med at det finnes flere luksuriøse og helelektriske modeller i samme størrelse og segment. Men, ingen av dem har den klassiske sedan-designen slik som BMW i7.