Helt nye BMW M3 Sedan og BMW M4 Coupé: Med startstreken i sikte

Helt nye BMW M3 Sedan og BMW M4 Coupé: Med startstreken i sikte

Noen bilmodeller bærer på en arv som forplikter mer enn andre. Nå nærmer det seg neste kapittel i historien til to av BMWs ypperste ikoner; BMW M3 og BMW M4. For kjennere og entusiaster er disse modellene synonyme med BMWs slagord; ren kjøreglede.

Første generasjon BMW M3 rullet ut på asfalten i 1986 og banet vei for kommende generasjoner. Flere modeller har i dag legendestatus og er ettertraktede samleobjekter. I 2014 kom første generasjon BMW M4 og overtok da modellbetegnelsen for Coupé- og Cabriolet-modellene.

Nye generasjoner med ren kjøreglede på vei
Nå er det snart klart for 6. generasjon BMW M3 Sedan og 2. generasjon BMW M4 Coupé. Etter en rekke tester på landeveier rundt om i verden, har prototypene den siste tiden blitt presset til det ypperste på noen av verdens mest krevende racingbaner, blant annet den nærmest beryktede Nordschleife på Nürburgring. Et par måneder før bilene får sine verdenspremierer, finpusses nå formen til de kamuflerte prototypene på Sachsenring.

Å finne den perfekte balansen mellom særdeles sportslige ytelser og hverdagsbruk er ikke en oppgave spesialistene i BMW M GmBh tar lett på. Helt siden 1972 har de stått bak de vasseste modellene til BMW.

– Det har vært en dårlig bevart hemmelighet at en ny generasjon BMW M3 Sedan og BMW M4 Coupé ville komme. Forventningene er selvagt store – også denne gang. Dette er biler med en helt spesiell plass i hjertet til de med bensin i blodet, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.

To versjoner – og firehjulsdrift
Som alle nåværende modeller fra BMW M GmbH, vil også de helt nye BMW M3 Sedan og BMW M4 Coupé bli tilbudt i to versjoner. Hjertet i begge versjonene er en tre-liters rekkesekser bensinmotor med opptil 650 Nm dreiemoment. Det er den samme turtallsvillige motoren man finner i BMW X3 M og BMW X4 M.

Standardversjonen, om slik kan kalles standard, byr på 480 hk i kombinasjon med en 6-trinns manuell girkasse. Competition-versjonen byr på 510 hk i kombinasjon med en 8-trinns M Steptronic automatgirkasse. Sammenlignet med forrige generasjon, er effekten dermed økt med henholdsvis 49 og 60 hk.

Kreftene går i klassisk BMW M-konfigurasjon til bakhjulene. Noe tid etter lansering vil Competition-modellene også tilbys med M xDrive – firehjulsdriftsystemet som kombinerer sportsligheten og presisjonen fra bakhjulsdrift med det maksimale grepet som firehjulsdrift gir. M xDrive kan også konfigureres ut ifra individuelle behov. Dermed kan puristene fortsatt nyte egenskapene til den klassiske bakhjulsdriften ved enkelt å deaktivere firehjulsdriften.

Bilene får sin verdenspremiere i midten av september. Da blir selvsagt flere tekniske data og detaljer gjort kjent.