Helt nye BMW M5

Helt nye BMW M5: Mer kjøreglede på vei

Med en kraftfull V8-turbomotor under panseret og et innovativt firehjulsdriftssystem strekker helt nye BMW M5 seg mot nye høyder – og lover ren kjøreglede både til hverdag og fest.

I mars lanserte BMW siste generasjon av den helt nye 5-serien. Modellutvalget er allerede bredt, og inkluderer plug-in hybriden 530e iPerformance og den sportslige M550i xDrive. I disse dager lanseres også den nye stasjonsvognen 5-serie Touring.

– Nå er det snart klart for den sportsligste versjonen av de alle, helt nye BMW M5. Prototypene, som blant annet har vært i Norge i vinter, gjennomgår nå sine siste tester. Lanseringsdato og pris vil vi komme tilbake til senere, men det er lov å begynne å glede seg allerede nå, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Norge.

Tar arven videre
BMW M5 omtales av mange som verdens mest suksessfylte «high performance sedan». Den første generasjonen hadde sin debut i 1984, og den kommende modellen blir den sjette generasjonen av BMW M5. Under panseret sitter siste versjon av BMW sin V8-er med TwinPower turboteknologi og et volum på 4,4 liter. V8-motorens klassiske lydbilde foredles gjennom et nytt og lettere eksosanlegg. De offisielle tekniske dataene er ennå ikke tilgjengelige, men effekten vil ligge på rundt 600 hk med et dreiemoment på over 700 Nm. Akselerasjonen fra 0-100 km/t vil gå på under 3,5 sekunder.

– Siste generasjon BMW 5-serie har virkelig lykkes med å finne sin plass i segmentet, og byr på teknikk og kjøreglede som både eksisterende og nye BMW-kunder vet å sette pris på, sier Marius Tegneby

À la carte: Firehjulsdrift og bakhjulsdrift
Helt nye BMW M5 er utstyrt med det innovative M xDrive firehjulsdriftssystemet, og kombinerer sportsligheten og presisjonen fra bakhjulsdrift med det maksimale grepet firehjulsdrift gir. Under normal kjøring føres kreftene til bakhjulene, i typisk BMW M-manér. Når det ikke er ikke mulig å få flere krefter ned i bakken gjennom bakhjulene, og behovet for mer grep melder seg, kobles forhjulene sømløst inn gjennom en overføringskasse koblet til girkassen med egen aksling til forjulene.

Systemet kan konfigureres på en rekke individuelle måter og puristene kan fortsatt nyte egenskapene til den klassiske bakhjulsdriften ved å enkelt deaktivere firehjulsdriften helt. Den aktive M-differensialen fordeler kreftene mellom bahjulene i erketypisk BMW M-stil.

Kombinert med den nye 8-trinns automatgirkassen M Steptronic, gir det nye M xDrive firehjulsdriftssystemet føreren muligheter for rikholdig kjøreglede, ikke bare på banen, men også under daglig kjøring med varierende kjøreforhold.