Helt nye BMW R 1300 GS: Et nytt nivå på to hjul

Helt nye BMW R 1300 GS: Et nytt nivå på to hjul

For mer enn fire tiår siden etablerte BMW Motorrad segmentet for Touring-/Enduro-motorsykler. Siden den gang har GS-modellene med boksermotorer ledet an og fått en svært trofast fanskare blant motorsyklister som trives vel så godt på grus som på asfalt. Helt nye BMW R 1300 GS befester sin posisjon med ny design, ny teknikk, lavere vekt – og blir «enda mer GS».

Helt nye BMW R 1300 GS er essensen av funksjonell kjøreglede på to hjul. Den nye generasjonen møter GS-tradisjonen med en mer kompakt konstruksjon, en ny boksermotor, ny fjæring, nesten helt ny design og en vektbesparelse på 12 kg sammenlignet med forgjengeren.

Designen gjenspeiler dynamikken som bor i motorsykkelen, spesielt gjennom den flatere drivstofftanken. Matrix LED-frontlykt med innovativ design og funksjon, moderne LED-lysenheter rundt om og blinklys integrert i håndbeskytterne er noen av de andre kjennetegnene. En rekke farge- og dekorvarianter er tilgjengelig for personlige preferanser og uttrykk. Et bredt utvalg av setehøydevarianter gjør det også mulig å optimalisere sitteposisjonen til føreren.

Pionér med klassisk hjerte
BMW Motorrad regnes som en pionér innen motorsykkelsikkerhet og innovasjon på to hjul. Helt nye GS R 1300 følger naturligvis opp den arven.

Rammen er laget av stål, som i tillegg til å være betydelig optimalisert med tanke på installasjonsplass, også er stivere enn i forrige generasjon. Den bakre delen av rammen, som tidligere var en stålrørskonstruksjon, er nå en konstruksjon i formstøpt aluminium.

Den elektroniske dynamiske fjæringsjusteringen er også tatt et skritt videre, og kombinerer nå den dynamiske justeringen av dempingen foran og bak med en tilsvarende justering av fjæringshastigheten – avhengig av valgt kjøremodus, kjøreforhold og manøvrer. Dette gir en enda mer spennende kjøreopplevelse på alle underlag. For de som ønsker enda mer dynamikk, leveres også om ønskelig et eget sportsunderstell og adaptiv høydekontroll – med helautomatisk justering av motorsykkelens høyde. Slik baseres den på kjøreforholdene og sikrer best mulig komfort uten å måtte gå på akkord med kjøredynamikken.

Hjertet i helt nye BMW R 1300 GS er, som i tidligere generasjoner, den legendariske tosylindrede boksermotoren. Den nye designen er mer kompakt enn noen gang før, takket være girkassens plassering under motoren og en ny kamaksel. Den 1300 cc store motoren yter 145 hk (107 kW) ved 7750 omdreininger, byr på kraftfull respons over hele motorturtallsområdet og leverer et maksimalt dreiemoment på 149 Nm ved 6500 omdreininger. Med det er den også den desidert kraftigste BMW boksermotoren som noen gang er serieprodusert. Toppfarten nås etter at man har passert 200 km/t – der anledningen for det passer seg.

Modus for nye opplevelser
Helt nye BMW R 1300 GS byr nå på fire kjøremoduser som standard. «Enduro» kjøremodus er skreddersydd for kjøreopplevelsen i terreng, mens «Rain» og «Road» tilpasser egenskapene etter føreforholdene. Med «Eco» kjøremodus oppnår man maksimal rekkevidde på en enkelt tank med drivstoff – for de lange transportetappene.

Det multifunksjonelle instrumentpanelet med 6,5-tommers fullfarge TFT-skjerm har en rekke funksjoner som standard. Den nye generasjonen BMW R 1300 GS kommer om ønskelig også med en rekke førerassistansesystemer som man tidligere kun fant på kjøretøy med fire hjul, som for eksempel Adaptiv Cruise Control med integrert avstandskontroll, frontkollisjonsvarsling med nødbremsesystem og en filskifteassistent som overvåker kjørefeltene til venstre og høyre og kan bidra til å sikre filskifte.

Lanseres i november
Helt nye BMW R 1300 GS lanseres 4. november. Norske BMW Motorrad-forhandlere åpner for bestilling i dag. Startpris er fra 258 400 kr. inkl. levering og registreringsavgift. Et omfattende utvalg av tilleggsutstyr og tilbehør fra BMW Motorrad blir også tilgjengelig.

Trofast mot tradisjonen vil også den nye generasjonen bygges på BMW Motorrad-fabrikken i Berlin, Tyskland. Siden den første BMW R 80 G/S i 1980 har det rullet ut over en million GS’er fra denne fabrikken.