Mer krutt og teknikk til MINI John Cooper Works Clubman og MINI John Cooper Works Countryman

Gjennom MINI-s 60 år lange historie, er det noen modeller som alltid har appellert litt ekstra til den kjøreglade MINI-fansen. Felles for de alle, er at de bærer betegnelsen «John Cooper Works». Nå oppgraderes de to firehjulsdrevne modellene, MINI John Cooper Works Clubman og MINI John Cooper Works Countryman, med enda sportsligere egenskaper og 306 hk under panseret.

Gjennom motorsportlegenden John Cooper, fant MINI tidlig veien til racingbanen, med stor suksess. De sportsligste MINI-ene bærer fortsatt legendens navn gjennom modellbetegnelsene «Cooper S» og «John Cooper Works». Nå venter et nytt kapittel.

– Mens Clubman-modellen er en kompakt stasjonsvogn med sine særegne seks dører, er Countryman en like kompakt crossover-SUV. Med de nye John Cooper Works-versjonene, blir 60-åringen MINI-s to største og firehjulsdrevne modeller sportsligere enn noen gang, sier Marius Tegneby, kommunikajonsdirektør i BMW Group Norge.

Mer krutt og teknikk
En ny firesylindret motor på to liter tar plass under panseret i begge de nye modellene, og blir den så langt kraftigste motoren i MINI-s 60 års lange historie. Vel å merke for biler som ruller rundt på offentlige veier. MINI har også en rekke kraftfulle racing-motorer på samvittigheten.

Sammenlignet med de tidligere modellene, er effekten økt med 75 hk og 100 Nm. Det gir en ny effekt på 306 hk og 450 Nm i turtallsregisteret 1750-4500. Koblet sammen med den nye 8-trinns automatgirkassen og ALL4-firehjulsdrift med differensial på frontakselen, gjøres akselerasjonen fra 0-100 km/t unna på henholdsvis 4,9 sekunder og 5,1 sekunder for MINI John Cooper Works Clubman og MINI John Cooper Works Countryman. Det betyr en forbedring på 1,4 og 1,5 sekunder på den berømte sprintøvelsen.

Chassiset, støtdemperne, bremsesystemet, eksosanlegget (med bensinpartikkelfilter) og firehjulsdriftsystemet har også blitt oppgradert for å sikre maksimal underholdning bak rattet og sikkerhet på veien.

Særegne detaljer
Både eksteriøret og interiøret i de to oppgraderte John Cooper Works-modellene har fått nye og særegne trekk. To av de mest synlige detaljene er de nye LED-frontlyktene med matrix-fjernlysfunksjon og LED-baklyktene. På MINI John Cooper Works Clubman er lyssignaturen i baklyktene i det særegne Union Jack-designet. Sportssetene med de integrerte hodestøttene preger interiøret sammen med antrasitt-taktrekket og en rekke sportslige detaljer på rattet og girspaken.

Familietreff i sommer
Produksjonen av nye MINI John Cooper Works Clubman og MINI John Cooper Works Countryman starter i juli. Prisene er enda ikke klare, men det er forventet at de norske forhandlerne vil åpne for bestillinger i juni. Med det blir også MINI John Cooper Works-familien komplett igjen. De to andre versjonene, 3-dørs og cabriolet, fikk sine oppgraderinger tidligere i år, men til forskjell fra sine storebrødre har de en motoreffekt på 231 hk og forhjulsdrift.

Mer i vente
De to nye MINI John Cooper Works-modellene er bare noen av nyhetene MINI byr på i nær fremtid. Senere i år lanseres den første helelektriske MINI-en, den bærer navnet MINI Cooper S E. Neste år kommer råtassen MINI John Cooper Works GP, som blir den raskeste og kraftigste MINI-modellen noensinne. Felles for alle disse modellene er arven fra John Cooper.