Nye BMW 5-serie

Nye BMW 5-serie: Syvende generasjon målestokk

Målestokken redefineres når syvende generasjon BMW 5-serie nå lanseres i ny og luksuriøs drakt. Den nye generasjonen av BMW’s klassiske modellserie er spekket med innovasjoner og befester nok en gang sin posisjon som verdensledende i sitt segment.

BMW 5-serie er verdens mest populære business-sedan, og en foretrukket favoritt i Norge gjennom årtier. Den legendariske kjøremaskinen er solgt i 7,6 millioner eksemplarer på verdensbasis siden den først ble lansert i 1972. Når BMW nå presenterer syvende generasjon 5-serie, er det både historisk evolusjon og med smak av fremtid. De første bilene ruller ut på veiene i februar 2017. Kort tid senere lanseres også plug-in hybriden 530e iPerformance.

– Nye BMW 5-serie kombinerer luksusen fra BMW 7-serie med den kjente kjøregleden til BMW 3-serie. Den nye generasjonen BMW 5-serie er en bil med mer teknikk, bedre plass, lavere vekt og et utpreget luksuriøst og sportslig preg, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.

– Med et stort utvalg av xDrive firehjulsdrift, kombinert med både bensin- og dieselmotorer og en plug-in hybrid med klassens lengste rekkevidde på veien om kort tid, er vi nå klare for et nytt kapittel i suksesshistorien til BMW 5-serie, sier Marius Tegneby.

Større og mer markant ytre

På utsiden er BMW 5-serie mer finslipt enn noen gang. Blikket er skarpere, proporsjonene mer dynamiske, og i typisk BMW-karakter er linjene tydeligere enn før. Modellen kommer med LED-hovedlys som standard og lyktene strekker seg nå hele veien inn mot den særegne grillen. Sammen med panserformen understreker dette bilens bredde.

Sideprofilen preges av den markante skulderlinjen og de skarpe linjene som henger sammen med luftskjoldet bak forhjulet. Taklinjen skråner ned mot bagasjeromslokket og gir den nye 5-serien en utpreget sportslig sedansilhuett.

Sett bakfra domineres designen av de tydelige horisontale linjene og den markante formen på baklyktene. Gjennom de ulike modellene Sport Line, Luxury Line og M Sport og en rikholdig fargepalett, kan kundene selv definere designuttrykket på sin BMW 5-serie.

Nye BMW 5-serie er også litt større enn sin forgjenger. Lengden er økt med 36 mm og måler nå 4,935 meter. Bredden er økt med 6 mm til 1,868 meter. Høyden er økt med beskjedne 2 mm til 1,466 meter, og akselavstanden har økt med 7 mm til 2,975 meter.

Bagasjeromsvolumet er på 530 liter, opp 10 liter fra forrige generasjon, mens luftmotstanden er redusert med 10 prosent. På sitt mest effektive er Cd (drag coefficient) oppgitt til 0.22. Det er best i klassen.

Mer luksuriøs

Eksteriøret har klare fellestrekk med nye BMW 7-serie, det samme gjelder interiøret. Dermed fremstår nye BMW 5-serie som mer luksuriøs enn tidligere, uansett om du sitter bak rattet eller er passasjer. Innvendig vil man oppleve nye BMW 5-serie som enda romsligere. I baksetet er det nå plass til opptil 3 barneseter, med ISOFIX-fester på de ytterste plassene. Sammenlignet med forrige generasjon vil man også merke at støynivået er redusert.

Interiøret preges av siste generasjon iDrive-infotainmentsystem og touchscreen hvor man selv kan posisjonere de ulike ikonene. BMW 5-serie kommer også med «Gesture control», som først ble introdusert med nye BMW 7-serie. Denne funksjonen gir føreren mulighet til å styre funksjoner i bilen ved hjelp av enkle armbevegelser. iDrive-systemet kan også sørge for å automatisk oppvarming av seter og ratt ved en valgt utetemperatur.

For de som ønsker en ekstra god lydopplevelse, tilbys et high-end Bowers & Wilkins høyttalersystem med diskanter produsert i syntetisk diamant, 16 høyttalere og en effekt på 1400 watt.

Motorer ved lansering
Ved lanseringen i februar 2017 tilbys først to dieselmotorer og to bensinmotorer. Alle alternativene kan leveres med den populære kombinasjonen 8-trinns automatgir og xDrive firehjulsdrift, med følgende tekniske data:

Modell:Dreiemoment:0-100 km/t:Toppfart:Forbruk:CO2-utslipp:
520d xDrive, 190 hk (aut.)400 Nm7,6 sek237 km/tFra 0,42 l/milFra 112 g/km
530d xDrive, 265 hk (aut.)620 Nm5,4 sek250 km/tFra 0,47 l/milFra 125 g/km
530i xDrive, 252 hk (aut.)350 Nm6,0 sek250 km/tFra 0,57 l/milFra 133 g/km
540i xDrive, 340 hk (aut.)450 Nm4,8 sek250 km/tFra 0,67 l/milFra 156 g/km

Plug-in hybrid og flere motorer i mars

I mars 2017 lanseres plug-in-hybriden BMW 530e iPerformance. Samlet effekt fra den firesylindrede bensinmotoren og den elektriske motoren er 252 hk, med et dreiemoment på 420 Nm. Akselerasjonen fra 0-100 km/t går unna på 6,2 sekunder. BMW 530e iPerformance kan kjøres i ren elektrisk drift i opptil 140 km/t og den elektriske rekkevidden strekker seg til 45 km.

I samme periode kommer også modellene 520d EfficentDynamics Edition og M550i xDrive. Førstnevnte har en toliters dieselmotor på 190 hk under panseret, 8-trinns automatgir og et C02-utslipp på 102 g/km. Den foreløpige toppmodellen M550i xDrive henter kraften fra en 4,4 liters V8-bensinmotor. 8-trinns automatgir og xDrive firehjulsdrift sørger for at de 462 hestekreftene og 650 Nm fester seg til så vel asfalt som snø, og at sprinten fra 0-100 km/t går unna på 4,0 sekunder.

Lettere og mer smidig

Chassiet er redesignet etter BMW’s prinsipp for vektfordeling og vridningstabilitet. Gjennom utstrakt bruk av aluminium og magnesium er nye BMW 5-serie blitt opp til 100 kg lettere enn sin forgjenger.

– Nye BMW 5-serie byr på sikkerhet, komfort, dynamikk og kjøreglede i en og samme pakke. For første gang kan man nå også kombinere xDrive firehjulsdrift med den aktive styrefunksjonen og sportsunderstell. sier Marius Tegneby.

Teknikk og nye opplevelser:
BMW 5-serie er utstyrt med et bredt utvalg av fremtidsrettet teknologi og førerassistentsystemer.
Den adaptive cruisekontrollen er videreutviklet og fungerer nå fra 0-210 km/t. Dermed vil bilen automatisk stoppe opp når det blir kø og kjøre opp til den innstilte hastigheten når trafikken tillater det. En egen køkjøringsassistent sørger for å avlaste sjåføren når trafikkbildet tillater det. Nye BMW 5-serie tar med det også enda et steg videre innen autonom kjøring.

Med «Remote Control Parkering» kan føreren enkelt parkere med hjelp av en fjernkontroll. Og med «Remote View» gis du muligheten til å følge med på hva som skjer rundt BMW 5-serie fra mobilen. Apple CarPlay lar deg integrere telefonen med systemet i bilen, og navigere på apper via skjermen i bilen – helt trådløst. Ved å koble seg på BMWs car-to-car-løsning vil også nye BMW 5-serie modeller kunne kommunisere direkte med hverandre og varsle om dårlig vær og førerforhold, ulykker og andre potensielle farer.

Priser og standardutstyr:

Pr. dags dato er følgende priser klare: (Basert på dagens avgifter, eks. leveringsomkostninger.)

BMW 520dFra kr. 492.900,-
BMW 520d, automatFra kr. 514.900,-
BMW 520d xDrive, automatFra kr. 558.600.
BMW 530d xDrive, automatFra kr. 704.600,-
BMW 530i xDrive, automatFra kr. 653.600,-
BMW 540i xDrive, automatFra kr. 832.200,-
BMW M550i xDrive, automatFra kr. 1.217.800,-

Blant standardutstyret finner man blant annet LED-hovedlys, parkeringssensorer foran og bak, automatisk avblendbare speil (utvendig også innklappbare), sportsratt i skinn, lastesystem for baksetene (40:20:40 deling), ConnectedDrive online-tjenester og del-elektriske seter.

– I hovedsak kan vi altså tilby nye BMW 5-serie, med mer teknikk og mer standardutstyr enn tidligere, til samme pris som utgående modell, avslutter Tegneby.

De første nye BMW 5-serie-modellene er tilgjengelig for bestilling i løpet av november.

Tidenes beste BMW-år i Norge
– Det er med stor stolthet vi nå presenterer nye BMW 5-serie, sier Emmanuel Bret, administrerende direktør i BMW Group Norge.

– I 2013 presenterte vi det nye bilmerket BMWi, en innovativ og framtidsrettet plattform for elektrisk mobilitet. I 2015 handlet mye om lanseringen av det nye flaggskipet BMW 7-serie, bilen som setter standarden for alle kommende BMW-modeller de påfølgende år. I år feirer vi BMW’s 100 års jubileum – det gjør vi med å presentere nye BMW 5-serie i det som blir historiens beste BMW-år i Norge, avslutter Bret.

Link til høyoppløslige bilder av nye BMW 5-serie