Nye MINI Countryman

Nye MINI Countryman: Allsidig til både hverdag og fest

Med helt nye MINI Countryman tar det tradisjonsrike bilmerket enda et steg opp i både størrelse og allsidighet. Helt nye MINI Countryman blir også den første MINI’en med elektriske krefter.

– Nye MINI Countryman markerer på mange måter et aldri så lite veiskille for MINI. Ikke bare byr den på langt mer plass, den strekker seg også lengre på utstyr og brukervennlighet, sier kommunikasjonsdirektør hos BMW Group Norge, Marius Tegneby.

– Neste år lanserer vi MINI Countryman som plug-in hybrid og i 2019 kommer den første helelektriske MINI-modellen. Dette er starten på et nytt kapittel i MINI-historien, sier Tegneby videre.

Dimensjoner og design

Nye MINI Countryman er den største bilen i bilmerkets 57-årige lange historie. Sammenlignet med forrige generasjon er den 20 cm lengre og 3 cm bredere, mens akselavstanden har økt med 7,5 cm.

Selv om nye MINI Countryman har vokst, er proporsjonene og designen av typisk MINI-karakter. Bilen måler 4,3 meter i lengden og 1,82 meter i bredden. Akselavstanden måler 2,67 meter og høyden strekker seg til 1,56 meter. Baksetene kan justeres 13 cm i lengderetningen, noe som åpner for enda bedre utnyttelse av bagasjerommet. Volumet på 450 liter øker til 1309 liter om baksetene felles ned. Sammenlignet med forrige generasjon betyr det at kapasiteten økes med hele 220 liter.

Designen er formfull og leken. I typisk MINI-stil skiller taket, vinduene, og karroseripanelene seg markant fra hverandre og gir tydelige kontraster. Hjulbuene er kraftige, overhengene er korte både foran og bak. «Et hjul i hvert hjørne» er en velkjent oppskrift for MINI.

De mange tydelige horisontale linjene understreker bilens bredde. Grillen og frontlyktene er erketypiske MINI Countryman, men har fått et moderne snitt. LED hovedlys står på menyen om man ønsker det. Fargeutvalget er stort, og som alltid bys det på en rekke muligheter for å individualisere uttrykket bilen gir.

Med bakkeklaring på opp til 16,5 cm og ALL4 firehjulsdrift trives nye MINI Countryman like godt på asfalt, som på grus og norske vinterveier. Gjennom ulike kjøremoduser kan bilen også tilpasses både underlag og humør.

Interiør og betjening
Interiøret er langt romsligere enn i forrige generasjon, det merkes både i forsetene og baksetene. Man sitter høyt og har god oversikt uansett hvor du sitter i den nye Countryman-modellen.

Interiørdesignen er typisk MINI med en stor sentrert infotainmentskjerm i midtkonsollen. For første gang kan også infotainmentsystemet leveres med berøringsskjerm og en rekke online- og connect-tjenester.

Ønsker man å utnytte bagasjerommet til det fulle, kan man bestille en «piknikkbenk» som felles ut og byr på sitteplass for to. Et stort utvalg av ulike utstyrspakker for interiøret tilbys som ekstrautstyr.

Motorer og tekniske data

Ved lansering i februar 2017 tilbys to bensinmotorer og to dieselmotorer, alle med TwinPower-turboteknologi. Den største dieselmotoren har 8-trinns automatgir som standard, for de andre motorene er automatgir tilgjengelig som ekstrautstyr. Tekniske data for modellene med ALL4 firehjulsdrift er som følger:

(Tall i parentes gjelder for automatgir)

Modell:Motor:Dreiemoment:0-100 km/t:Toppfart:Forbruk:CO2-utslipp:

Fra 0,49 l/mil

Fra 129 g/km

Plug-in hybrid lanseres 1. kvartal

Kort tid etter lanseringen av nye MINI Countryman i februar 2017 utvides modellspekteret med plug-in hybriden som bærer navnet MINI Countryman S E ALL4. Det betyr sportslige egenskaper og firehjulsdrift forent med muligheter for ren elektrisk kjøring.

Under panseret gir den tresylindre bensinmotoren på 136 hk kraft og moment til forhjulene. Bakhjulene får sine krefter fra elektromotoren på 65 kW som er plassert under baksetet sammen med lithium-ion batteriet på 7,6 kWh. Sammen gir de to motorene en effekt på 224 hk og et dreiemoment på 385 Nm. De to motorene jobber sømløst sammen og sørger for at alle fire hjulene gir både grep og fremkommelighet. Sprinten fra 0-100 km/t går unna på 6,9 sekunder, men vel så viktig er muligheten for ren elektrisk fremdrift i hverdagen. Inntil 40 km kan man kjøre på elmotoren alene, da er det i stor grad bakhjulene som sørger for fremdriften. Melder behovet seg, kobles firehjulsdriften lynraskt inn.

Batteriet kan fullades på 2 timer og 15 minutter ved 3,6 kW-kapasitet på laderen. Brukes en vanlig husholdningskontakt som strømforsyning er ladetiden 3 timer og 15 minutter.

Priser

MINI Cooper Countryman får en startpris på 324.100,- Med ALL4 firehjulsdrift blir startprisen 344.600,-

Modell:FWD, manuelt girALL4, manuelt girALL4, automatgir
MINI Cooper CountrymanFra 324.600,-Fra 356.100,-Fra 375.400,-
MINI Coooper S Countryman
Fra 403.100,-Fra 471.700,-Fra 468.100,-
MINI Cooper D CountrymanFra 346.100,-Fra 377.100,-Fra 398.200,-
MINI Cooper SD Countryman

Fra 412.000,-
(FWD, automat)

-Fra 445.500,-

Prisen på plug-in hybriden MINI Cooper S E Countryman er enda ikke klar.

- Vi åpner for bestilling av nye MINI Countryman første uken i november, sier Marius Tegneby. – Med et godt utvalg av attraktive drivlinjer, kombinert med nytt utstyr, økt plass og komfort vil nye MINI Countryman utgjøre en betydelig andel av MINI-salget fremover, avslutter Tegneby.

Link til høyoppløslige bilder nye MINI Countryman

Link til høyoppløslige bilder nye MINI Countryman plug-in hybrid