Nye MINI Countryman: MINIs største oppgraderes

Nye MINI Countryman: MINIs største oppgraderes

Siste generasjon MINI Countryman ble lansert i 2017 og har festet grepet som en kompakt og allsidig familiebil med den tradisjonelle MINI-tvisten. Nå er tiden inne for en oppgradering av både teknikk og design.

MINI Countryman har vært en pioneer siden første generasjon ble lansert i 2010. Som den første modellen med en lengde på over 4 meter, med 4 dører, stor bakluke, 5 seter og firehjulsdrift, ble den MINIs inntreden i et nytt segment, og med et større spekter av kunder. Med ekstra bakkeklaring og det erketypiske oppsettet til MINI med «ett hjul i hvert hjørne», trives MINI Countryman like godt på asfalt, som på grus og norske vinterveier. Siste generasjon har virkelig festet grepet som en kompakt og allsidig familiebil med den tradisjonelle MINI-tvisten. MINI Countryman utgjør nå nesten 30 prosent av det globale salget til det britiske merket.

Små detaljer – store meninger
MINIs særegne designuttrykk har alltid vært lekent, hvor djevelen ofte ligger i detaljene. Nye MINI Countryman bygger på den tradisjonelle oppskriften, men har fått en rekke nye designelementer som skiller den fra sin forgjenger.

Den nye fronten kjennetegnes først og fremst med skarpere linjer i støtfangeren og et mer sportslig uttrykk. Både de horisontale og vertikale linjene kommer tydelig frem. Mellom de markante LED-tåkelysene finner man en ny diffusor, og frontlyktene inneholder også ny teknikk. LED-hovedlys med en rekke funksjoner er nå standard. Om ønskelig kan nye MINI Countryman også leveres med adaptive LED-hovedlykter, hvor lyset automatisk tilpasser seg ulike kjøresituasjoner og møtende trafikk.

Sett bakfra skal det godt la seg gjøre å ikke legge merke til de spesielle baklyktene, hvor den britiske arven virkelig vises gjennom «Union Jack»-lysdesignen. Kommer man nærmere innpå bilen, så ser man også at selve lykteglasset har en skulpturell utforming. I støtfangeren kjenner man igjen de skarpere linjene fra fronten, de tydelige vertikale elementene og den nye diffusoren.

Interiøret har også fått sine oppgraderinger og nye funksjoner, både synlige og ikke synlige. Sportsratt er nå standard i alle modeller og infotainmentsystemet har fått nytt innhold. Mest iøynefallende er den nye digitale instrumenteringen bak rattet. Den 5" store skjermen får også selskap av en 8,8" stor touchskjerm på dashbordet om ønskelig.

Som for enhver MINI, så er mulighetene mange for de som ønsker personlig tilpasning av sin bil gjennom et bredt spekter av farger og tilbehør.

Ladbar bestselger
I Norge tilbys først to motoralternativer for nye MINI Countryman, begge med firehjulsdrift og automatgir som standard.

Under panseret i Cooper All4 sitter en tresylindret bensinmotor på 136 hk med et dreiemoment på 220 Nm. 0-100 gjøres unna på 10,1 sekunder og toppfarten nås ved 202 km/t.

Den mestselgende modellen blir, som tidligere, plug-in hybriden Cooper SE All4. Her er den samme bensinmotoren koblet rett på forhjulene, mens en elektrisk motor på 65 kW driver bakhjulene. Sammen utgjør de den hybride firehjulsdriften med en samlet motoreffekt på 224 hk og et dreiemoment på 385 Nm.

Batteriet har en kapasitet på 9,6 kWh og gir plug-in hybriden en elektrisk rekkevidde på opptil 52 km (WLTP). 0-100 km/t gjøres unna på 6,8 sekunder og toppfarten nås ved 196 km/t.

Gjennom den siste tiden, og med gode erfaringer, har MINI strukturert utstyrsnivåene i tre alternativer. «Essential» er en godt utstyrt førstetrinnsmodell, «Experience» byr på en god blanding av ulikt ekstrautstyr, mens «Maximize» praktisk talt har alt ekstrautstyr inkludert.

Prisene på nye MINI Countryman er som følger:

Essential: Experience: Maximize:
Countryman Cooper All4 398.700 423.700 483.300
Countryman Cooper SE All4 418.900 443.900 492.900

– Nye MINI Countryman er en fleksibel følgesvenn både i byen og på landet og vi vet at våre kunder verdsetter premium-kvalitetene i bilen. I de nordiske landene utgjorde modellen over 40 prosent av salget vårt i fjor. Det er plug-in hybriden som er et førstevalg for svært mange av våre kunder, både som privatbil og firmabil, sier Anders Brocknäs, nordisk MINI-sjef.

Produksjonen av de nye MINI Countryman-modellene starter i juli.