Nyheter i kø fra BMW

Nyheter i kø fra BMW

Nye motoralternativer på en rekke modeller, nye plug-in hybrider, mer teknikk og tilpasning til nye EU-direktiver er noe av det som står på menyen når BMW markerer overgangen til produksjon av nye årsmodeller. Her er en oversikt over noen av nyhetene som kommer.

BMW 225xe:
Den kompakte og praktiske firehjulsdrevne plug-in hybriden BMW 225xe får nytt og større batteri på 9,7 kWh (brutto). Dermed øker den elektriske rekkevidden med mer enn 25 %, og blir opptil 47 km*.

BMW 225xe Fra kr. 382.500,-

BMW 3-serie Sedan:

Siste generasjon BMW 3-serie Sedan ble lansert i Norge i mars. I sommer utvides modellporteføljen med en rekke nye motoralternativer.

Plug-in hybriden BMW 330e er ventet å bli den mestselgende modellen. Fremdriften kommer fra en elektrisk motor som jobber sammen med en firesylindret bensinmotor, men en samlet effekt på 252 hk. Effekten kan «boostes» midlertidig med ytterligere 30 kW/41 hk fra den elektriske motoren. Dermed kan også sprinten fra 0-100 km/t gjøres unna på 6,5 sekunder. Den elektriske rekkevidden blir på opptil 60 km*.

M340i xDrive er den foreløpige toppmodellen i den nye 3-serie-familien. Med 374 hk og et dreiemoment på 500 Nm, går 0-100 km/t unna på 4,4 sekunder.

Med de nye modellene kommer også nye eksteriørfarger og interiørdetaljer, samt en rekke muligheter fra BMW Individual for skreddersøm fra øverste hylle. Senere i år kommer også stasjonsvognen, BMW 3-serie Touring*.

BMW 320i xDrive, 184 hk Fra kr. 487.200
BMW 330i xDrive, 258 hk Fra kr. 559.700
BMW M340i xDrive, 374 hk Fra kr. 810.500
BMW 330d xDrive, 365 hk Fra kr. 619.800
BMW 330e plug-in hybrid, 292 hk Fra kr. 457.400

BMW 5-serie Sedan:
Plug-in hybriden BMW 530e får større batteri, mer standardutstyr og kan nå også leveres med xDrive firehjulsdrift. Med den økte kapasiteten, øker også den elektriske rekkevidden med mer enn 30 %. BMW 530e kan nå kjøre opp til 64 km* på den elektriske motoren alene. For den nye versjon med firehjulsdrift, BMW 530e xDrive, er den elektriske rekkevidden opp til 57 km.*

V8-motoren i BMW M550i xDrive Sedan oppgraderes slik at den nå byr på 530 hk og et dreiemoment på 750 Nm. Til de tre øverste modellene i hierarkiet – M5, M550i xDrive Sedan og M550d xDrive Sedan – blir laserlys nå tilgjengelig som ekstrautstyr. Det betyr at fjernlysene får en rekkevidde på opptil 650 meter.

BMW 530e, 252 hk Fra kr. 542.400
BMW 530e xDrive, 252 hk Fra kr. 580.300
BMW M550i xDrive, 530 hk Fra kr. 1.276.300

BMW 8-serie:
Helt nye BMW 8-serie Coupé og Cabriolet ble lansert i begynnelsen av året. Først ut var modellene M850i xDrive (530 hk, bensin) og 840d xDrive (320 hk, diesel). Nå utvides motorfamilien med en ny sekssylindret bensinmotor på 340 hk i modellen 840i xDrive. Som for flere andre modeller, utvides også utvalget av skreddersøm fra BMW Individual.

Senere i år lanseres 4-dørs versjonen Gran Coupé. Så vil også toppmodellene med betegnelsen M8 komme på alle de tre variantene.

BMW 840i xDrive Coupé, 340 hk Fra kr. 1.260,300,-
BMW 840i xDrive Cabriolet, 340 hk Fra kr. 1.373.400

BMW X5:
Siste generasjon BMW X5 ble lansert i november 2018. Nå utvides modellporteføljen med tre nye motoralternativer.

Ny innstegsversjon blant dieselmotorene blir X5 25d xDrive med en firesylindret motor på 231 hk og et dreiemoment på 540 Nm. I den andre enden av skalaen kommer X5 M50i xDrive, med en V8-bensinmotor på 530 hk og et dreiemoment på 750 Nm. Den store SUV-en gjør da unna sprinten fra 0-100 km/t på 4,3 sekunder.

Volumselgeren i Norge blir plug-in hybriden, BMW X5 45e xDrive. Under panseret sitter en TwinTurbo-rekkesekser på 3 liter som yter 286 hk, med et dreiemoment på 450 Nm. Den elektriske motoren leverer alene 112 hk med 265 Nm dreiemoment. Samlet effekt fra de to motorene er 394 hk, med maks dreiemoment på 600 Nm. Høyspenningsbatteriet har en kapasitet på 18,4 kWh og den elektriske rekkevidden er opp til 80 km*.

Bilen leveres som standard med luftfjæring på begge aksler og elektronisk styrte dempere, og kan om ønskelig utstyres med tilhengerfeste.

X5 25d xDrive, 231 hk Fra kr. 896.200
X5 M50i, 530 hk Fra kr. 1.556.500
X5 45e xDrive Fra kr. 845.000

BMW X7:
Den grandiose storebroren i BMWs X-familie er nettopp lansert. Nå kan den også bestilles med en V8-bensinmotor på 530 hk og et dreiemoment på 750 Nm. Til tross for sine voluminøse proporsjoner, går sprinten fra 0-100 allikevel unna på 4,7 sekunder for nye BMW X7 M50i xDrive.

X7 M50i xDrive Fra kr. 1.833.200

Foruten de nye motoralternativene på de ulike BMW-modellene, er også ny teknikk en del av oppgraderingene for modellårskiftet.

BMW Drive Recorder:BMW Drive Recorder er et nytt tilvalg for en rekke av de nyeste BMW-modellene. Systemet bruker kameraene i bilens ulike førerassistansesystemer til videoopptak av bilens omgivelser fra forskjellige vinkler, enten man kjører i naturskjønne omgivelser eller på racingbanen.

Videopptaket kan startes når som helst fra infotainmentsystemet i bilen og har en varighet på 40 sekunder pr klipp. De lagrede opptakene kan enten ses på i displayet i instrumentpanelet eller eksporteres. Hvis et uhell inntreffer, lagres de foregående 20 og de neste 20 sekundene automatisk i en videofil i bilen.

Emergency Stop Assistant:
For de siste nye BMW-modellene, som X5, X7, 8-serie og 3-serie, med tilvalg av førerassistanse-systemer, kan bilen nå, etter nye typegodkjenninger, selv senke hastigheten og kjøre trygt inn til veikanten ved en nødsituasjon der føreren selv ikke viser tegn til bevissthet. Samtidig tennes bilens varsellamper og det automatiske nødanrop (112-sentralen) iverksettes. Funksjonen kan også aktiveres av andre i bilen ved å trykke på håndbrems-knappen. Føreren kan avbryte nødstopp- funksjonen ved å trampe på en pedal, bevege på rattet etc. Tidligere har denne funksjonen kun vært tilgjengelig i markeder utenfor Europa.

Akustisk fotgjengervarsling blir standard for elektrifiserte modeller:
Siden introduksjonen av elektrifiserte biler har et av diskusjonstemaene vært sikkerheten til fotgjengere og andre trafikanter i møte med helt stillegående biler.

Fra sommeren 2019 er alle nye elektrisk drevne biler lovpålagt å gi fra seg lyd når bilene kjøres helelektrisk. Akustisk varsel for fotgjengere blir dermed standard for samtlige av BMWs plug-in hybrider, samt BMW i3, uten pristillegg.

Lydgeneratoren vil alltid være aktiv når bilen startes og lyden er høyere i hastigheter mellom
ca 5 km/t og 30 km/t. I hastigheter mellom 30 km/t og 50 km/t avtar lydnivået suksessivt, og i
hastigheter over 50 km/t er den avstengt. Lyden som skapes er målt til maksimalt 63 dB og oppleves ikke som sjenerende for fører eller passasjerer.

Mer i vente
Alle de nevnte nye modellene kan nå bestilles hos norske BMW-forhandlere. Om kort tid vil også flere kommende nyheter fra BMW bli gjort kjent.

* Elektrisk rekkevidde er oppgitt etter gjeldende NEDCcorr/NEDC2.0-norm etter WLTP-typegodkjenning.