Helt nye BMW X3 xDrive M40i

Trendsetter med allsidig kjøreglede: Her er helt nye BMW X3

I 2003 satte BMW X3 standarden for en ny klasse SUV’er. I dag er segmentet med de mellomstore SUV’ene et av de mest populære, og rundt om på verdens veier ruller det nå over 1,5 milloner eksemplarer av de to første generasjonene BMW X3. Nå kommer snart den tredje generasjonen av BMW X3, og den nye modellen er mer kraftfull, effektiv, romslig og luksuriøs enn noen gang.

– Helt nye BMW X3 definerer balansen mellom sportslig og komfortabel kjøreglede. Med sin brukervennlighet og sine allsidige egenskaper for både tørr asfalt og mer krevende underlag, er nye BMW X3 en modell som appelerer til en stor kundegruppe, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.

BMW’s X-modeller (SUV’er) utgjorde over 30 prosent av det internasjonale salget ifjor. Helt nye BMW X3 er første modell ut i en ny SUV-offensiv for BMW.

– Neste år utvider vi porteføljen ytterligere og lanserer de to helt nye modellene BMW X2 og BMW X7, fortsetter Marius Tegneby.

Større og mer kraftfull
Helt nye BMW X3 måler 4708 mm i lengde, 1891 mm i bredde og 1676 mm i høyde. Sammenlignet med forrige generasjon har både lengde og akselavstand (nå: 2864 mm) økt med rundt 50 mm. Bakkeklaringen er på 204 mm. Bagasesjerommet har et volum på 550 liter, legger man ned bakseteryggene (40:20:40) økes volumet til 1600 liter. Vekten er redusert med opp til 55 kg, og med 50:50 fordeling mellom for- og bakakselen er vektbalansen perfekt.

Eksteriørdesignen i nye BMW X3 preges av kraftfulle linjer. Sett forfra er den erketypiske todelte BMW-grillen blitt større og frontlyktene mer formfulle. Sett fra siden er panseret blitt høyere, taklinjen mer coupéaktig og hjulbuene og linjene som skjærer gjennom dørene blitt enda mer definerte. Bakenden av bilen fremstår som bredere og sportsligere med de nye og smalere baklyktene og mange horisontale linjene. Helt nye BMW X3 kan leveres med tre ulike designprofiler, M Sport, xLine og Luxury Line, som alle har forskjellige særegene detaljer.

Komfortabelt interiør med luksuspreg
Interiøret i helt nye BMW X3 henter inspirasjon fra blant annet BMW 7- og 5-serie, samtidig som det har sitt eget særpreg med nye linjer og materialbruk. Som alltid i en BMW, er interiøret førerorientet med intuitive betjeningselementer og funksjoner. Eksempelvis kan også en rekke funksjoner i helt nye BMW X3 betjenes med enkle håndbevegelser i løse luften foran midtkonsollen dersom man ønsker det.

Helt nye BMW X3 bærer preg av å være enda mer luksuriøs og komfortabel enn forgjengeren. Blant annet tilbys BMW Individual, noe som innebærer at bilen kan bestilles med spesialtilpassede materialer og farger.

Fører- og passasjersetet foran kan leveres med aktiv setelufting og bakseteryggene kan justeres indivuelt i ulike vinkler. Den økte akselavstanden og den nye kupeutformingen sørger også for bedre plass i bilens baksete.

Intelligent og sikker mobilitet
Helt nye BMW X3 driver utviklingen videre i retning av automatisert kjøring med mange av de samme avanserte førerassistansesystemer og sikkerhetssystemer som man finner i BMW 7- og 5-serie.

Nye BMW X3 er nå også utstyrt med BMW Connected. Systemet er utviklet på en fleksibel plattform, Open Mobility Cloud, som gjør at bilen kan integreres sømløst med brukernes digitale hverdag. Med bilens innebygde SIM-kort, vil også bilens posisjon kunne lokaliseres dersom en ulykke inntreffer. Ved mindre uhell kan føreren av bilen også komme i direkte kontakt med BMW for videre hjelp.

Motorer
Til å begynne med lanseres helt nye BMW X3 med en bensinmotor (M40i) og to dieselmotorer (xDrive 20d og xDrive 30d). Tidlig i 2018 følger motoralternativene xDrive 20i og xDrive 30i. Alle motoralternativene har mer effekt og lavere drivstoff-forbruk enn motoriseringene i forrige generasjon, og 8-trinns Steptronic automat-girkasse er standard på alle motoriseringer.

Tekniske data er som følger:

Modell (bensin): xDrive 20i (2018) xDrive 30i (2018) M40i (2017)
Effekt: 184 hk 252 hk 360 hk
Dreiemoment: 290 Nm 350 Nm 500 Nm
0-100 km/t: 8,3 sek 6,3 sek 4,8 sek
Toppfart: 215 km/t 240 km/t 250 km/t
Blandet forbruk: 0,72 l/mil 0,74 l/mil Fra 0,82 l/mil
CO2-utslipp: 165 g/km 168 g/km Fra 188 g/km
Modell (diesel): xDrive 20d (2017) xDrive 30d (2017)
Effekt: 190 hk 265 hk
Dreiemoment: 400 Nm 620 Nm
0-100 km/t: 8,0 sek 5,8 sek
Toppfart: 213 km/t 240 km/t
Blandet forbruk: Fra 0,50 l/mil Fra 0,57 l/mil
CO2-utslipp: Fra 132 g/km Fra 149 g/km

Lanseres til høsten, kan reserveres allerede nå
Helt nye BMW X3 får sin verdenspremiere på bilutstillingen i Frankfurt i september og de første bilene kommer til Norge i november. Allerede nå kan interesserte kunder forhåndsreservere bil hos sin forhandler eller på nett for tidligst mulig levering. (Reservasjonen er kostnadsfri.)

Prisene er enda ikke helt klare, men vil bli omtrent som for dagens modell når man tar høyde for det utvidede standardutstyret som blant annet inkluderer automatgir, elektrisk bakluke, parkeringssensorer foran og bak, LED-nærlys, 18" aluminiumsfelger og en rekke online-tjenester.